SJ tänker se över sitt biljettsystem

RESA

"Vi mäste bli tydligare med våra priser"

Efter kritiken mot att SJ:s prissystem skulle gynna svartabörshandel med tågbiljetter vill SJ lyfta fram att man tänker underlätta resandet med tåg.

– Vi måste bli tydligare med att vi har ett maxpris våra biljetter. Och att de billiga biljetterna kan vara så billiga som en krona., säger Ulf Adelsohn, SJ:s styrelseordförande.

Foto: Ulf Adelsohn, SJ:s styrelseordförande

SJ:s biljettsystem med rörliga priser, som påstås underlätta svart handel med lågprisbiljetter, kritiseras på flera håll på internet. Resenärer upprörs av ockerpriser på lågprisbiljetter som säljs på bland annat Blocket.

– Alltså, vi har ett maxpris biljetterna. Exempelvis kostar sträckan Stockholm–Malmö max 1115 kronor. Och Stockholm-Göteborg kostar max 1036 kronor. Mer än så behöver man inte betala för en enkelbiljett hos SJ, säger Ulf Adelsohn, bolagets styrelseordförande.

Flera tänkbara lösningar

Flera sätt att försvåra svarthandeln med lågprisbiljetter har föreslagits: prishöjning, begränsa antalet biljetter per köpare eller göra dem pesonliga. Ulf Adelsohn är inte övertygad om att det är rätt väg.

– Vi kan ju höja priset. Men då får många inte råd att åka. Vi vill kunna sälja billiga biljetter. Och vi har billiga biljetter också. De kan ju faktiskt kosta så lite som en krona. Sen kan vi göra dem personliga. men då måste man ha legitimation och det blir genast krångligt. Men vi ska se vad vi kan göra. jag har talat med försäljningscgefen, säger styrelseordförande Adelsohn.

Längre tåg

För att fler ska välja en resa på räls tänker SJ satsa på fler vagnar i tågen för att minskar trycket på biljetterna.

– Tågen kommer att bli nästan dubbelt så långa på en del sträckor.

Men enligt Banverkets granskning från i vintras skulle en sänkning av biljettpriset öka resandet och därmed också vinsten med runt 150 miljoner kronor. Kan inte det vara en bra modell?

– Finns den rapporten? Den har jag aldrig sett, jag tror det hela är en skröna. SJ går bra nu. När staten fått sitt av intäkterna kommer allt övrigt tillbaka till resenärerna. I exempelvis förlängda tåg, säger Ulf Adelsohn.

Dino Stén