Så påverkas resebyråerna av resenärernas nya krav

Hur anpassar sig resebolagen till miljöfrågan?

avJennifer Berg Eidebo

Foto: Getty Images
När människor vill fortsätta resa gäller det att resebolagen blir mer miljövänliga.

Resenärer runt Sverige och världen blir allt mer miljömedvetna, vilket påverkar reseindustrin.
Men enligt Big Travel finns det goda chanser att ta sig igenom detta – så länge förändringar görs.

Så här arbetar resebolagen för att anpassa sig till resenärerna.

Är resebranschen på väg utför? Det är frågan som Big Travel ställde sig själv i ett pressmeddelande. Men från resebolagen kommer svaret: Nej.

– Inte alls! Så länge resebolagen svarar på kundernas önskemål kan vi tillsammans hitta nya och spännande resvägar, säger Stig Sjöblom, vd på Big Travel.

För att möta kundernas nya önskemål krävs det dock förändringar. Resenärerna blir allt mer medvetna om miljön och om påverkan som resor har på den. Enligt Big Travel handlar det bland annat om att antalet tågresor till Danmark och Hamburg ökade under sommaren. Big menar även att 41 procent av deras kunder valde bort flyget för tåg eller båt under semestern. Att välja kryssningar före flyget är dock inte speciellt mycket bättre för miljön, enligt experter.

– Självklart finns det många fler skäl än miljötänk som lockar kryssningsresenärer. Det är tidsekonomiskt att välja kryssning som semesteralternativ, mer tid läggs på umgänge och äventyr kontra transfer och logistik. Kryssningstrenden kommer att hålla i sig och vi välkomnar naturligtvis bättre bränsle och klimatsmarta alternativ. Tack vare den ökade populariteten sätts kryssningsfartygen under lupp och skyndar på utvecklingen mot mer hållbara kryssningsresor, säger Stig Sjöblom.

Foto: anyaberkut / iStockphoto
Allt fler väljer att resa med tåg, enligt Big Travel.

Leder till förändringar hos resebolagen

När resenärernas krav förändras är det bara för resebolagen att hänga med.

– Det gäller att möta resenärernas behov hela vägen, från flera alternativ av färdmedel till krav på hotell och andra underleverantörer. Vi vill på ett ansvarsfullt sätt kunna erbjuda reseintresserade människor ett bredare utbud, oavsett om det gäller charter eller mer nischat resande, säger Stig Sjöblom.

En följd är att många resebolag nu satsar på att klimatkompensera sina resor. Det gör bland annat Big, Ving och Tui. Men hur man klimatkompenserar kan också variera. Ving kompenserar för samtliga flyg medan Tui kompenserar för resor med flygbolagets egna flyg. Apollo kompenserar endast för tjänsteresor, men kunderna kan själva välja att lägga till klimatkompensation.

Människor vill fortsätta resa

Att resenärerna blir allt mer miljömedvetna är resebolagen överens om. Men det betyder inte att man vill sluta resa.

– Vi märker att våra resenärer vill fortsätta resa i samma utsträckning som tidigare, men man bryr sig mer om klimatet. Våra resenärer kräver att vi som företag tar ett hållbarhetsansvar för hela resan, säger Adam Györki, kommunikationsansvarig på Tui.

Saker som görs för miljön varierar mellan resebolagen. Ving har bland annat börjat med tågresor till utvalda platser, Apollo har satsat på hållbarhetscertifierade hotell och Tui har valt att lägga fokus på tekniken.

– Vad gäller själva transporten tror vi på innovation och ny teknik. Nu jobbar vi med att fortsätta investera i vår flygplansflotta som redan är en av världens mest moderna och som nyligen prisades som världens mest koldioxideffektiva. Samtidigt följer vi utvecklingen av till exempel elflyg med stor spänning, säger Adam Györki.

Foto: Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Tui tror på ny teknik för att göra transporten mer miljövänlig.

Många resebolag framhåller även att charter är ett sätt att effektivisera resan för att skapa så små utsläpp som möjligt utan att ge upp resandet.

– Chartern har, sett ur klimathänsyn, aldrig varit mer relevant när det kommer till att resa med flyg utomlands. Genom att vi närmast alltid har fulla flyg har vi också bland de lägsta utsläppen per passagerare i Europa, fler än 180 av våra hotell är miljömärkta och transfers till och från flygplatsen gör den resan betydligt mer hållbar i jämförelse med reguljärflyg och individuella taxiresor, säger Fredrik Henriksson Kommunikations- och hållbarhetschef vid Ving.

Foto: Carlos Norlén
Enligt Ving är det bättre för miljön att åka på charter än reguljärt.

Finns mer att göra

Trots att resebolagen arbetar med att möta resenärernas krav så är hållbarhetsarbetet långt ifrån klart. Men många menar att de välkomnar resenärernas granskande blick.

– En omfattande reseverksamhet innebär ett stort ansvar. Vi är medvetna om att turism för med sig både positiva och negativa effekter. Vi arbetar aktivt för att maximera de positiva effekterna och minimera de negativa för att skapa ett hållbart resande, säger Clara Larsson, PR & Social Media Manager vid Apollo.

– Jag ser positivt på diskussionen gällande resors klimatpåverkan. I takt med resenärernas ökade krav kommer branschen att anpassa sig. Vi ser ingen motsättning i att resa och att samtidigt vara medveten om sin samtid. Därför är det viktigt för oss att ställa krav på våra samarbetspartners i alla led, Stig Sjöblom, vd på Big Travel.

ARTIKELN HANDLAR OM

Resor

Tui

Ving

Apollo

Charter