Storebror ser dig – i kabinen

avKerstin Sundmark

RESA

Övervakningskamera i varje säte ska avslöja terrorister: ”Fruktansvärt kränkande”

En ny sorts kamera avslöjar udda beteenden inne i flygplanet och ska förhindra terrorism.

Snart kan det sitta en övervakningskamera och en mikrofon vid varje passagerarsäte ombord på flygplanet. Tester har redan genomförts inom ramen för EU:s antiterroristprojekt.

– Det är fruktansvärt kränkande att mina samtal och ansiktsuttryck ska registreras under en flygresa, säger övervakningsmotståndaren Pär Ström.

EU har satt av cirka 350 miljoner kronor för projektet SAFEE (Security of Aircraft in the Future Euopean Environment) som ska förhindra terrorism med avancerade tekniska lösningar. En av dem är att installera övervakningskameror och mikrofoner antingen ovanför eller framför varje passagerarsäte ombord på plan.

Utrustningen kopplas till datorer som konstant analyserar passagerarnas kroppsspråk och ansiktsuttryck för att registrera onormalt beteende, som till exempel väldigt kraftig svettning, irrande blick och ryckiga kroppsrörelser. Datorn larmar om den identifierar vissa signaler samt nyckelord i samtal.

Redan testat

Flygexperter och forskare från över 30 företag samt universitetet i engelska Reading arbetar med att utveckla tekniken. Enligt dem kan dataprogrammet skilja på hur en flygrädd person och en terrorist uppträder. Det ska dessutom vara omöjligt att lura systemet med olika typer av förklädnader.

För några månader sedan genomfördes tester på riktiga människor. Enligt forskarna ”utföll det lyckosamt”.

Den här typen av övervakning ombord innebär stora kostnader för flygbolagen. Därför har samtal inletts med Europaparlamentet om en lag som helt enkelt tvingar bolagen att installera utrustningen.

– Vår uppfattning är att terroristhot ska hanteras på marken, inte i luften, och man kan förstärka säkerhetsbiten ytterligare på marken, säger Linda Sjödin på SAS informationsavdelning.

– Det är klart att vi prioriterar våra passagerares och anställdas säkerhet, men arbetet med att stoppa terrorister får inte gå så långt att det drabbar vår vanliga verksamhet.

Svensk expert: Fånigt

Annika Ramstedt, sakkunnig på enheten för luftfartsskydd på Luftfartsstyrelsen, tycker att förslaget med övervakningskameror är fånigt.

– Alltihop skulle stupa på om man ställer kostnaden mot det eventuella resultatet. Jag förstår inte hur man skulle kunna motivera en sådan kostnad för en bransch som redan är hårt pressad, säger hon.

Pär Ström, integritetsombudsman på tankesmedjan Den nya välfärden och känd övervakningsmotståndare, känner väl till det här EU-projektet.

– Även om det sägs att informationen raderas vid landning är det fruktansvärt kränkande och obehagligt att mina samtal och mitt kroppsspråk ska registreras och analyseras under en flygresa. Dessutom är jag inte säker på att teknik är det bästa sättet att stoppa terrorister. Förmodligen är hederligt polisarbete på marken mycket bättre, säger han.

Löser inte problemet

Och vad ska kabinpersonalen göra om man identifierar en terrorist ombord? Flygvärdinnorna är knappast utbildade för att ta hand om en sådan.

Pär Ström menar också att dyra och avancerade tekniska lösningar bara flyttar problemet vidare. Om det skulle bli näst intill omöjligt att kapa ett plan kommer terroristerna i stället att sikta in sig på andra mål som fortfarande är sårbara, som exempelvis färjor. Vad har man då uppnått i kampen mot terrorismen?

– Jag tror det ligger kommersiella intressen bakom det här projektet. De stora teknikföretagen bedriver lobbyverksamhet i EU, säger han.

”Resenärerna förstår nog"

Fredrik Clerkestam, strategisk reserådgivare på konsultföretaget Agitor, ser däremot förslaget mot bakgrund av att det finns ett latent hot.

– Det är ingen slump att man forskar så mycket kring det här ämnet. Vi måste inse att positionerna hela tiden måste flyttas framåt i kampen mot terroristerna, säger han.

Samtidigt medger han att det kan finnas invändingar som tål att diskuteras noggrant.

– Till exempel vem som garanterar och kontrollerar att uppgifterna verkligen raderas och hur ett eventuellt ingripande ombord ska gå till. Det får ju inte bli vilda västern i luften. Men jag tror att det här förslaget kommer att gå igenom på sikt. Det är ett steg i riktning mot övervakningssamhället vi är på väg mot, säger Fredrik Clerkestam och tillägger:

– Resenärerna förstår nog varför man installerar den här typen av kontroller. Det handlar ju om deras säkerhet.

Beteenden som avslöjar dig i planet

Experter säger att misstänkta terrorister uppträder annorlunda än personer som är flygrädda. Endast när vissa kroppssignaler i kombination registreras slår datorerna larm.

Fyra beteenden specialgranskas:

1. Svettningar

2. Svårt att sitta stilla

3. Ryckningar i benen

4. Nervösa handrörelser

Små kameror i sätet framför och i väggen vid sidan om registrerar passagerarens uppträdande. Speciella dataprogram upptäcker om någon uppvisar avvikande beteende och slår larm.

ARTIKELN HANDLAR OM