Ersättning eller inte – mycket hänger på vilken bank du har

Publicerad:
Uppdaterad:

Swedbank

Två vänner reser till Turkiet och kommer fram 23 timmar för sent.

Den ene har betalat sin resa med ett kort från Handelsbanken och får ersättning direkt. Den andre har betalat med ett kort från Nordea och blir utan.

– Jag vill uppmana folk att noga välja vilken banks betalkort de väljer, för en försening räknas inte alltid som en försening, säger han.

Vi är många som vet att någon form av reseförsäkring ingår när vi betalar med kort. Men exakt vad det är som gäller är klurigare att hålla koll på.

Vi tror gärna att en viss försäkring gäller "när vi betalar med VISA", men i själva verket är det vilken bank vi har som avgör om vi får ersättning eller inte.

Förlorade en semesterdag

Det var i höstas som de två vännerna reste till Turkiet. Planet lyfte 1,5 timme för sent och på grund av dåligt väder var de tvungna att landa på fel flygplats, sova på fel hotell och ta flera olika bussar innan de kom fram till sitt rätta hotell – 23 timmar för sent.

Båda hade betalat sin resa med kort och visste att en reseförsäkring ingick. När de kom hem kontaktade de därför sina respektive banker och blev vidareslussade till försäkringsbolagen som bankerna har avtal med.

Nekades ersättning

– Mitt resesällskap har Handelsbanken och han fick direkt 1200 kronor i ersättning. Men jag, som har Nordea, nekades ersättning eftersom resan bara påbörjades 1,5 timme för sent!

Den kompletterande reseförsäkring som ingår vid betalning med Nordeas bankkort (avtal med Europeiska reseförsäkringar) gäller nämligen bara då avresan försenas, med minst fyra timmar, medan Handelsbankens (avtal med If) gäller när det är ankomsten som är försenad, även här med minst fyra timmar.

"Villkoren ser väldigt olika ut"

Mannen som RESA har talat med är frustrerad, och vill uppmana folk att lusläsa villkoren innan de bestämmer vilket kort de ska betala med. För honom själv kom det som en överraskning att han inte kunde få någon kompensation för sin försening.

Och han är inte den ende som blir förvirrad av de olika bankernas villkor och hur de ska tydas.

– Vi får ofta frågor om det här, folk vill veta vad som ingår i deras kortförsäkringar. Och det är viktigt att titta på vad just din försäkring omfattar innan du reser, eftersom villkoren ser väldigt olika ut för olika banker, säger Carita Lindborg, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Men hon poängterar att det är väldigt viktigt att inte bara lita på sin kortförsäkring.

– Den fungerar som ett komplement till hemförsäkringen, som täcker vårdkostnader på resan till exempel.

Färre tvister i år

Missnöjda konsumenter kan även vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få hjälp.

– Bankerna har ju avtal med olika försäkringsbolag så i sådana här fall är det försäkringsbolaget som vi tvistar med, och inte banken, säger Torsten Palm på Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Är det vanligt med tvister som rör reseförsäkringar?

– 2009 hade vi 74 sådana tvister, men hittills i år är siffran faktiskt bara 32!

Stora skillnader mellan olika banker

RESA har jämfört försäkringsvillkoren för fem stora bankers bankkort (de enklaste korten, inga specialkort). Alla skyltar med att de erbjuder avbeställningsskydd, kompensation vid försenat bagage och kompensation vid försening av färdmedel.

Men vid närmare läsning framträder stora skillnader.

I tre av fem fall ingår ersättning endast när avresan är försenad medan övriga två ser till ankomsttiden. Fyra av fem betalar ut ersättning när resan är fyra timmar försenad medan en bank har sex timmar som minimigräns. Hur stor ersättningen är varierar. Och i ett fall gäller försäkringen endast för ditresan.

Blir ditt flyg försenat kan du dessutom kräva ersättning från flygbolaget, enligt EU-regler från 2009: http://www.konsumentverket.se/resor/Efter-flygresan/Ratt-till-ersattning-vid-forsenat-flyg/

Ny stor jämförelse i januari 2012

I januari 2012 presenterar Konsumenternas försäkringsbyrå en stor jämförelse mellan olika betalkort, där både reseförsäkringar och annat ingår. Håll utkik på www.konsumenternas.se

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN