Två av tre resesajter underkända i granskning

Foto: THINKSTOCK
Två av tre resejämförelsesajter får kritik i stor EU-granskning.
RESA

Allt fler bokar hotell och flygresor via nätet.

Men nättjänsterna är ofta vilseledande.

Var tredje sajt visar inte rätt pris.

Var femte sajt har erbjudanden som inte existerar.

Det visar en granskning av 352 jämförelsesajter som EU:s konsumentmyndigheter genomfört.

Svenska Konsumentverket ingick i den stora granskningen och studerade tio sajter som företrädesvis vänder sig till svenska resenärer.

– Jag upptäckte att det är oklart hur rankningen av sökresultat på resesajterna faktiskt tas fram. Om rankningen sker utifrån vad som är mest ”populärt” eller ”bäst” vill man som konsument verkligen veta att det är en riktig bedömning av kvaliteten. Nu är det på många ställen väldigt oklart hur bedömningen går till, säger Sanna Jonasson, jurist på Konsumentverket.

28 olika länder

Motsvarigheten till svenska Konsumentverket, från 26 EU-länder, Norge och Island deltog i den gemensamma granskningen. Sammanlagt skärskådades 352 sajter, inom rese- och semesterbranschen. Man fann att priserna inte var tillförlitliga på 235 av webbplatserna – eller på två tredjedelar. Webbtjänster där utbud och pris för hotellrum, flyg-, tåg- och båtbiljetter samt hyrbilar jämförs.

I takt med att fler resenärer bokar sina resor och hotellövernattningar på egen hand via nätet växer också utbudet av jämförelsetjänster.

– Många konsumenter använder sidorna för att hitta de bästa resorna. I slutänden påverkar valet hur man spendera sina pengar. Då är det viktigt med tydlig information. Om företag betalar för att hamna högt när man söker på sajten ska det framgå, fortsätter Sanna Jonasson.

Stämmer företag?

Vad ska jag som konsument tänka på?

– För det första är det bra att vara medveten om att problemet finns. Våga sedan också vara sunt kritisk till informationen. Lita inte automatisk på allt som står. Är du osäker – jämför med andra sajter. Och är någonting direkt vilseledande kan du göra en anmälan till oss på Konsumentverket, säger Sanna Johansson.

Nu följer myndigheterna upp resultatet. Konsumentverket har redan kontaktat företag med brister på sina sajter. Processen ser lite olika ut i de medverkande länderna, men i Sverige får företaget först en chans att rätta sig frivilligt. Om det inte sker kan Konsumentverket överväga rättsliga åtgärder, som att stämma företaget.

– Men de flesta företagen korrigerar innehållet, säger Sanna Jonasson.

FAKTA

Så genomfördes granskningen – nedslående resultat

  • Konsumentmyndigheterna i 28 länder (26 EU-länder plus Norge och Island) kontrollerade 352 webbplatser som jämförde erbjudanden och priser i resesektorn.

  • Av det totala antalet webbplatser jämförde 23,6 procent hotellpriser, 21,3 procent biljettpriser (flyg-, båt-, tåg- och bussbiljetter) och 5,1 procent hyrpriser på bilar.

  • 44,6 procent jämförde kombination av produkter och tjänster (biljetter, hotell, paketerbjudanden m m).

  • Genomgången visade att jämförelseverktygen har många brister. Gäller framför allt priset och hur det beräknas och redovisas.

  • I 32,1 procent av fallen var det pris som angavs på jämförelsesidan inte detsamma som det som visades på den slutliga bokningssidan.

  • På 30,1 procent av webbplatserna framgick det inte tydligt vilket det totala priset var (inklusive skatter) eller hur det beräknats.

  • På 20,7 procent av webbplatserna visades lockpriser som inte fanns tillgängliga när man väl kom till den faktiska bokningssidan.

  • 25,9 procent av webbplatserna gav intrycket att utbudet av vissa saker var knappt (formuleringar som ”endast två kvar”), utan att det angavs att siffran endast gällde just den webbplatsen.

  • Man hittade också följande brister:

  • Identiteten på jämförelseverktygets leverantör: 22,7 procent lämnade endast begränsad information (t.ex. namn och etableringsadress), medan 4 procent inte lämnade någon som helst information.

  • Användarnas omdömen: 21,3 procent presenterade användarnas omdömen på ett oklart sätt (och/eller inkluderade omdömen vars sanningsenlighet kunde ifrågasättas).

  • Jämförelsens omfattning: 10,5 procent av webbplatserna saknade väsentlig information av betydelse för jämförelsen.