Nu drar SJ ifrån flyget

1 av 3

avJoachim Kerpner

RESA

Efter en stenhård match står SJ som segrare mot SAS.

Tåget är billigare, miljövänligare och skönare. Flyget punktligare och snabbare.

Aftonbladet ställde SJ i ena ringhörnan och SAS i den andra. Kombattanterna möttes i sex ronder.

Vi mätte pris, tidsåtgång, koldioxidutsläpp och punktlighet på tre sträckor: Stockholm–Göteborg, Stockholm–Malmö och Stockholm–Sundsvall. I kvalet föll utmanarna Malmö Aviation, Sterling Airways och Sundsvallsflyg bort, eftersom de inte flyger på samtliga tre destinationer. På tågsidan fanns inga konkurrenter alls.

Dessutom jämförde vi bolagens restidsgarantier och reskomforten.

Rond 1: Pris

SAS är fem gånger så dyrt som SJ på sträckan Stockholm-Malmö, den dag som Aftonbladet jämför lägstapriserna. 2 809 kronor mot 465 kronor. Även på de två andra sträckorna är SAS klart dyrare. (Men det går att flyga billigare

Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg. Sterling Airways och Malmö Aviations lägstapriser är bara några hundralappar högre än SJ:s lägstapris.)

Vinnare: SJ

Rond 2: Klimatvänlighet

Rena knockouten för SJ. Flyget släpper ut 16?000 gånger mer koldioxid från Stockholm till Malmö. På sträckorna

Stockholm–Göteborg och Stockholm–Sundsvall är flyget ännu sämre, jämfört med tå­get.

Vinnare: SJ

Rond 3: Punktlighet

Här segrar SAS. Under september landade mellan 87 och 95 procent av planen – beroende på sträcka – i tid eller mindre än en kvart för sent.

För tåget var punktligheten mellan 84 och 86 procent.

Vinnare: SAS

Rond 4: Restidsgaranti

Här vinner bolagen varsitt moment. Det räcker med att tåget är 20 minuter försenat för att du ska få ersättning från SJ. Flyget måste vara två timmar sent. Ersättningarna är likartade, framför allt kost och logi vid stora förseningar. Men SAS är bättre på en viktig punkt: om du förlorar inkomst på grund av en försening får du ersättning för inkomstbortfallet.

Så generöst är inte SJ.

Vinnare: Oavgjort

Rond 5: Restid

SAS är snabbast. Restiden är omkring en timme till alla tre destinationerna, medan SJ behöver mellan 3 och 4,5 timmar. Men skillnaden är inte så stor som man kan tro. Resan till och från flygplatser samt incheckning tar extra tid. Räkna med två

timmar kringtid när du flyger, mot en timme när du åker tåg.

Vinnare: SAS

Rond 6: Komfort

Här är det inget snack: tåget är skönast. Oavsett vilken klass du åker.

Vinnare: SJ

Vinnare: SJ

Tågbolaget vinner 3,5 ronder, SAS tar hem 2,5 ronder. Med andra ord: en knapp seger för SJ.

■ ■ I somras granskade vi SJ:s förseningar. Responsen från läsekretsen var enorm. SJ:s ledning däremot var inte lika förtjust. De tyckte de var orättvist behandlade av tidningen.

■ ■ Hur är det egentligen? Aftonbladet lät SJ gå en match i sex ronder mot SAS.

■ ■ Resultat: En knapp seger för tågbolaget.