Apollo sparkar var tredje reseledare

avSusanne Wixe

RESA

”Vi måste anpassa oss till verkligheten”

Foto: STEFAN MATTSSON
I fortsättningen kan Apollos resenärer på bland annat Kanarieöarna (på bilden Puerto Rico) inte räkna med samma personliga service som tidigare.

Researrangören Apollo sparkar en tredjedel av sina reseledare, som genast tagits hem från resmål runt om i världen.

För resenärerna innebär det bland annat färre utflykter med svensktalande guider, och den som behöver kontakt på plats hänvisas till att använda "ny teknik".

”Resebranschen är starkt konkurrensutsatt och vi måste anpassa oss till verkligheten”, säger Apollos informationschef Kajsa Moström.

Apollos informationschef Kajsa Moström bekräftar nedskärningarna: 50 av 152 reseledare fick i förra veckan besked om att de inte längre hade ett jobb, och de flesta har redan skickats hem från de resmål där de trodde de skulle jobba under vintersäsongen. Orsak: en modernisering inom företaget i kombination med färre resenärer.

– Vi har inte gjort några förändringar på destinationerna på många år, samtidigt som det är stor skillnad på de som reser i dag jämfört med de för tio år sedan, säger Apollos informationschef Kajsa Moström.

– Dagens kunder är mer resvana, mer självständiga och har behov av en annan service. Resebranschen är starkt konkurrensansatt och vi måste anpassa oss efter verkligheten.

Flest svenskar och danskar

Neddragningarna görs på alla vinterresmål, även om det rent numerärt handlar om flest personer på de populäraste ställena, som exempelvis Kanarieöarna. Reseledarna är såväl svenska som danska, norska och finska, men det är främst svenskar och danskar som nu förlorar sina säsongsjobb.

En del administrativa tjänster på resmålen tas också bort, och resultatet blir att varje destination kommer att ha färre anställda på plats.

Vad betyder det för resenärerna?

– Vi kommer till exempel inte att finnas på hotellen som tidigare, på bestämda tider, säger Kajsa Moström. Istället kommer den som vill nå oss att kunna göra det genom ny teknik – telefon, sms, chatt.

– Välkomstmötena blir kvar som i dag, men däremot är det inte säkert att man har en reseledare med på transferbussen – fast det har man inte alltid nu heller.

Utflykter på engelska

Kanske blir den största förändringen för resenärer på plats att långt färre utflykter än tidigare kommer att göras med skandinavisktalande guider. I stor utsträckning kommer lokala guider istället att användas, och språket blir engelska.

– Jag tror det kan innebära en kvalitetshöjning, det kan finnas djupare kunskaper hos en lokal guide, säger Kajsa Moström.

Apollo är Sveriges tredje största researrangör och är ett helägt dotterbolag i den schweiziska resekoncernen Kuoni. Apollo tillhör Kuoni Nordic, där det på årsbasis jobbar cirka 1000 personer.

Hela Kuonikoncernen omsatte 2013 6,9 miljarder och gjorde en vinst på 265 miljoner kronor.