SJ fortsätter att rulla – långsamt

RESA

Ny statistik visar: så sena är tågen

1 av 2 | Foto: Minus 7 000 Örjan Elofsson blev många tusenlappar fattigare när han skulle ta X2000 till Malmö för att därefter flyga vidare till Amsterdam. På grund av förseningen missade Örjan Elofsson sitt flyg och blev tvungen att köpa nya biljetter för totalt 7000 kronor.

Soldränkta juli har varit en mulen historia för tågresenärerna.

Diskjockeyn Örjan Elofsson är en av hundratusentals svenskar som fått betala priset för SJ:s tågtrubbel.

– Aldrig mer SJ, säger han.

Redan vid första stoppet efter Centralstationen i Stockholm började dörrarna på X2000-tåget att krångla.

– Sedan var det bromsarna som behövde kontrolleras. Snart hamnade vi bakom ett godståg och då var det kört, säger Örjan Elofsson, 35.

Två timmar försenat anlände tåget till Malmö central.

Då hade flyget han skulle ta från Kastrup till en spelning i Amsterdam redan börjat boarda.

Tvingades köpa ny biljett

Det var bara att köpa en ny biljett till nästa plan, för 3 500 kronor.

– Det värsta är att flyget tillbaka till Sverige var fullbokat. Och eftersom min returbiljett med SJ inte gick att omboka, var jag tvungen att köpa en ny tågbiljett också.

’Man kan aldrig garantera’

De pengarna kommer Örjan Elofsson aldrig att få se igen.

– SJ säger att man bara är ansvariga att ta mig från punkt A till B, och inte ersätter kontant. Aldrig att jag åker med dem igen.

Enligt SJ:s presschef Ulf Wallin beror förseningarna på en kombination av spårproblem och yttre omständigheter.

– Det har hänt mycket i sommar och vädret har påverkat. På vissa sträckor är trafiken tung, och då räcker det med en liten försening någonstans för att få en dominoeffekt.

Kan ni garantera att tiderna hålls bättre i framtiden?

– Nej, kan man aldrig garantera. Men vi har haft problem, och att åtgärda punktligheten är vår första prioritet.

200 scouter missade första lägerdagen

Tvåhundra besvikna scouter missade första lägerdagen. I sju timmar stod SJ-tåget still – utan mat och vatten till barnen.

Foto: SJU TIMMAR UTAN MAT Scoutledaren Elsie-Britt Elf hade hand om två grupper med scouter som skulle på läger. Båda gruppernas tåg blev inställda, och båda grupperna blev sju timmar försenade.

I lördags åkte scouter från hela landet till ett stort läger i Mjösjöliden utanför Piteå. Scoutledaren Elsie-Britt Elf var ansvarig för att 200 av dem kom fram som de skulle.

– Men det gick inte så bra, säger hon.

Fick ingen mat

Hälften av hennes scouter skulle åka tåg från Göteborg och hälften skulle åka från Stockholm. Båda grupperna fick sina tåg inställda i sista stund. Båda grupperna blev sju timmar försenade.

– Tågen stod stilla timme efter timme. De barn som åkte från Stockholm fick inte ens mat och vatten, SJ bjöd inte på minsta lilla, säger Elsie-Britt.

När scouterna väl kom fram – törstiga, hungriga och besvikna – hade de missat första dagen på lägret.

– Det är inte godtagbart. Informationen var dålig och SJ visade ingen hänsyn alls.

Roger tvingades ta semesterdag

När tåget blev försenat hann Roger Lindahl, 45, inte till jobbet.

Det kostade honom 1 700 kronor – som SJ vägrar ersätta.

Foto: VÄGRAS ERSÄTTNING Roger Lindahl hann inte till jobbet på grund av SJ:s förseningar.

Klockan 17.20 avgick Roger Lindahls tåg från Stockholm mot Alvesta. Klockan åtta skulle han börja jobba på vårdboendet i Urshult.

Snigelfart

Det slutade med den tråkigaste semesterdagen i hans liv.

– Först stod vi still i tre timmar utanför Linköping, sedan bogserade de tåget i snigelfart, säger han.

Att hinna till jobbet i tid var omöjligt. Därför fick Roger ta semester och ringa in en ersättare på jobbet. 5,5 timmar försenad kom han hem till Urshult – och kontaktade SJ.

Arg och besviken

– Jag frågade om det verkligen ska kosta mig 1 700 spänn när deras tåg inte fungerar. Men de vägrade ersätta, de sa att det inte ingick i deras villkor.

I dag är han arg och besviken.

– Det är stört omöjligt att få rätt mot det där monopolgänget.

Petra övergavs – mitt i natten

Petra Ryberg, 19, blev övergiven av SJ på Göteborgs central – mitt i natten.

Drygt nio timmar försenad kom hon fram till Båstad.

Foto: ÖVERGAVS Petra Ryberg lämnades ensam på Göteborgs station mitt i natten, utan besked .

I Skövde stannade tåget. Efter två timmar kom ersättningsbussarna som tog Petra Ryberg och de andra till Göteborg. Klockan var då tre på morgonen.

Inga svar

– Jag var den enda som skulle vidare söderut, så jag blev stående helt ensam på stationen mitt i natten, säger hon.

För att få information ringde hon SJ.

– De sa bara att det nog skulle komma en buss. Men om den skulle komma om fem minuter eller tre timmar kunde de inte svara på.

Nio timmar sen

Nästan två timmar senare gick bussen, och nio timmar försenad kom hon hem till Båstad.

– Att man blir försenad med SJ är jag van vid. Men att de kunde överge en 19-årig tjej mitt i natten utan någon information är jag väldigt besviken på.

Sylve fick betala ett hotellrum

Sylve Martinsson, 70, skulle åka tåg från Sundsvall till Hässleholm.

Sju byten, flera bussar och ett hotellrum senare har han fått nog av SJ.

För Sylve blir det inga fler tågresor.

Det har han bestämt efter måndagens mardrömstur som tog 16 timmar.

– 3 000 kronor kostade biljetten, det är det inte värt. Vi fick ingen service och ingen hjälp alls, säger han.

Tre extra byten

På vägen fick han göra tre extra byten på grund av tågstopp. Dessutom blev det två bussresor som inte alls fanns med i resplanen.

– Varför var det aldrig någon som berättade? undrar han.

”Aldrig igen”

Sylve som är egen företagare kunde på grund av förseningarna inte vara med på ett inbokat affärsmöte i Falun och tvingades själv betala för hotell eftersom han missade sin skjuts. Allt som allt kostade resan mer än 4 000 kronor.

– Att bli behandlad på det här viset – aldrig igen, säger Sylve.

Aftonbladet ställde tre frågor till politikerna i trafikutskottet

Sven Bergström, (c)

Varför har tågresenärer sämre skydd än flygpassagerare?

– Så borde det inte vara, men jag kan inte svara på varför.

Vad vill du göra åt det?

– Jag kan påverka informellt eftersom utskottet regelbundet träffar SJ:s högsta ledning. Men jag tycker att ett kundorienterat företag som SJ borde ta tag i det här själva.

Är det ok att SJ inte ersätter drabbade resenärer med kontanter?

– Nej. Klart man hellre vill ha pengar.

Ulla Löfgren, (m)

Varför har tågresenärer sämre skydd än flygpassagerare?

– Inom flyget finns en större konkurrens vilket gör att de är villigare att betala ut ersättning. Dessutom styrs flyget av EU-direktiv.

Vad vill du göra åt det?

– Det är väl rimligt att stärka konsumentskyddet. Bäst vore om man fick gemensamma regler inom EU-området.

Är det ok att SJ inte ersätter drabbade resenärer med kontanter?

– Nej. Det borde vara likadant som för flygresenärerna.

Karin Svensson Smith, (mp)

Varför har tågresenärer sämre skydd än flygpassagerare?

– Skyddet för flygresenärerna styrs delvis av internationell lagstiftning.

Vad vill du göra åt det?

– Skyddet ska stärkas så att resenärerna inte blir strandsatta. På lång sikt måste spåren byggas ut och det är vårt ansvar att pengarna skjuts till.

Är det ok att SJ inte ersätter drabbade resenärer med kontanter?

– Nej. Resenärerna ska ha pengar.

Ibrahim Baylan (s), ordförande

Varför har tågresenärer sämre skydd än flygpassagerare?

– Bra fråga. Det kan vara för att flyget är reglerat internationellt och genom EU-direktiv. Samma lagstiftning finns inte för tågen.

Vad vill du göra åt det?

– Jag har känt en växande oro när jag läst artiklarna om hur SJ behandlar resenärerna. Vi måste definitivt titta på det här.

Är det ok att SJ inte ersätter drabbade resenärer med kontanter?

– Inga synpunkter. Vi måste så över resenärernas rättigheter över lag.

Anita Brodén (fp)

Varför har tågresenärer sämre skydd än flygpassagerare?

– Allvarligt talat tycker jag att det är märkligt. Skyddet borde gälla alla oavsett om man åker flyg eller tåg.

Vad vill du göra åt det?

– Som liberal tror jag att ökad konkurrens skulle leda till förbättrad service och konsumentskydd.

Är det ok att SJ inte ersätter drabbade resenärer med kontanter?

– Nej. Det borde väl gå att lösa om viljan finns.

Annelie Enochson, (kd)

Varför har tågresenärer sämre skydd än flygpassagerare?

– Att flyget är hårdare reglerat kan vara en säkerhetsfråga. Men varför kompensationen är sämre kan jag inte svara på.

Vad vill du göra åt det?

– Vi hade ett möte med SJ:s ledning i april och påtalade saker som måste bli bättre, men ännu har vi inte sett några resultat.

Är det ok att SJ inte ersätter drabbade resenärer med kontanter?

– Nej. Man ska kompenseras på samma sätt som när man köpte biljetten.

Peter Pedersen, (v)
Varför har tågresenärer sämre skydd än flygpassagerare?

– Risken finns att om man kräver ersättning från tågoperatörerna försämrar de turtätheten för att kunna garantera att komma i tid. Det leder till att färre kan åka.

Vad vill du göra åt det?

– Det som egentligen krävs är massiva satsningar på infrastrukturen. Sen tycker jag att SJ kunde vara bättre på att meddela resenärerna om deras rättigheter.

Är det ok att SJ inte ersätter drabbade resenärer med kontanter?

– Folk vill komma fram i tid. Om de vill ha pengar eller checkar när det inte går kan inte jag bedöma.

1 av 3

Jasmin försenades tre timmar, Patrik fyra och diabetessjuke Ove fick ingen mat på tåget

•• 1 augusti. Patrik Almqvist, 22, tog SJ-tåget från Stockholm till sin flickväns mamma i Östersund. Utanför Gnarp, söder om Sundsvall, får tåget stopp. Över fyra timmar försenade når Patrik Almqvist och hans flickvän fram.

•• 25 juli. Ett SJ-tåg havererar mellan Emmaboda och Alvesta. Som lösning slussas passagerarna på ett redan fullt tåg på samma sträcka – och tvingas stå upp. Pontus Thoresson, 19, blir två och en halv timme sen.

– Folk tvingades stå upp överallt. De var jävligt förbannade.

•• 27 juli. Fem minuter innan tåget ska lämna stationen i Jönköping ropar högtalaren ut att det är inställt.

Jasmin Fadikot, 24, får skjuts av bekanta till Nässjö, där ett anslutande tåg väntar. När det ska starta får hon reda på att ett annat tåg blockerar vägen och att man måste ta en omväg – förbi Jönköping.

I Hallsberg meddelar SJ att ersättningsbussar kör den sista sträckan till destinationen Eskilstuna.

Ett på natten, tre timmar sen, är hon framme.

•• 27 juli. Diabetessjuke Ove Eriksson blir strandsatt i Älvsbyn när SJ:s tåg mellan Piteå och Eskilstuna går sönder. Fyra timmar senare avgår tåget igen. Då är restaurangvagnen stängd.

– Som tur var hade jag hittat en pizzeria innan jag gick på.