Hyllar Australien – kan vinna 6,5 miljoner kr

avLeif-Åke Josefsson

RESA

Svenskt band tävlar om jättepott: ”En dröm”

Australiska Queensland Tourism lockar med motsvarande 6,5 miljoner kronor i belöning till den eller de som gör den bästa pr-videon för provinsen.

Ett svenskt band är med och tävlar om jättepotten.

– På sex gubbar med respektive kan man nog göra en hel del kul för den reskassan, säger Björn Ryttegård, medlem i Coverakuten.

Så heter hobbybandet med bas i Upplands Väsby som lyckats charma juryn i Queensland.

Allt började när Björn Ryttegård i mitten av mars var på Kanarieöarna tillsammans med familjen för att fira pappans 65-årsdag.

– Jag kunde inte sova en natt utan satt uppe och lyckades till slut få till en rätt hyfsad uppkoppling till hotellets trådlösa nätverk. Då läste jag en artikel om tävlingen på aftonbladet.se och tyckte det verkade hur kul som helst.

Tar hjälp av stjärnor

Sagt och gjort. På bara 25 minuter lyckades Björn Ryttegård tota ihop ramverket till låten om Queensland.

Väl hemma igen skrevs melodin och videon spelades in.

– På fritid har jag tidigare klippt ihop en del roliga videos så jag tänkte att det skulle kunna bli en rätt kul grej att försöka sig på, säger Björn Ryttegård.

Just själva videon är en ordentlig flirt med Australien. Lokala ikoner som tennisspelaren Pat Rafter och fri idrottsstjärnan Cathy Freeman fladdrar förbi liksom förstås också en koalabjörn och mycket annat med australiska förtecken.

För att inte tala om musiken. Den är rena rama kärleksförklaringen till Queensland och alla aussies.

– Vi lyckades lägga in såväl lite mys från ”Thunderstruck”-introt med AC/DC och ”Down Under” med Men at Work för att hylla Australien lite ytterligare. Så det blev en nice touch till slut.

20 går till final

Coverakuten fick inte folkets röster eftersom det var alltför svårt att rösta på bidraget. Men tävlingsjuryn föll direkt och lät Coverakuten gå vidare till omgång två.

Där händer snart följande:

– De tre videor som får flest poäng av folket går vidare plus sjutton bidrag som juryn plockar ut. När topp tjugo har presenterats får en representant från varje företag åka till Australien för att göra upp om förstapriset, säger Björn Ryttegård.

– Lite kul är det också att vårt bidrag var det enda som gjorts som en egenkomponerad hyllningslåt. Juryn tyckte att det var ett riktigt kul bidrag.

Tänk om ni går och vinner hela jättepotten?

– Ingen av oss i bandet har varit där tidigare så det vore ju onekligen hur kul som helst att få åka dit. Det har alltid varit en dröm.