Solresan var för billig – avbokades

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 2

Resa

Nina och Johan ville åka till solen i vinter.

De bokade en resa till Azorerna för 795 kronor med Solresor.

Men resebolaget tyckte att resan var för billig och avbokade dem.

– Det var en väldigt stor besvikelse. säger Nina.

Nina och Johan, som egentligen heter något annat, hade pratat länge om att åka bort på Ninas 25-års dag. Då båda studerar är budgeten ganska tajt. Men i tisdags hittade Johan en sista minuten-resa till Azorerna med Solresor. 795 kronor för flyg, en veckas boende och halvpension. Samma kväll bokade Nina och Johan resan.

– Vi tyckte att det var en jättebra deal. Vi tänkte att vädret antagligen var dåligt och att det var därför det var så billigt. Men det fanns flera alternativ från Solresor i samma prisklass, säger Nina.

Priset var för lågt

Men reselyckan blev kortvarig. Redan dagen efter fick paret ett mejl från Solresor.

– Det stod att vi hade köpt en resa till fel pris och att resan hade avbokats. De hänvisar till en paragraf som säger att vi borde ha sett att priset var för lågt. Men det var det inte, det finns billiga resor den här tiden på året, säger Nina.

Som kompensation för den avbokade resan erbjöds paret att boka en ny resa med en rabatt på 500 kronor. Den skulle i sådana fall kosta 4 695 kronor.

– Det var en väldigt stor besvikelse. För oss är en bra deal väldigt viktigt. Vi skulle fira min 25-årsdag och nu kan vi inte åka iväg, säger Nina.

Har hänt förr

På Solresor har man inte hört om Nina och Johans bokningsproblem. Men att resor läggs ut till fel pris händer ibland.

– Det är så klart inte vanligt men det har hänt förr. Vi har manuell hantering av hur vi lägger in priser. Dessvärre har det då hänt att man har lagt in fel pris vilket förstås är jättetråkigt, säger Solresors informationschef Pauline Berndtsson.

– I ett sådant här fall finns det tidigare utslag i ARN som säger att om kunden borde kunnat misstänka att det är ett felaktigt pris har man som säljare rätt att häva köpet. Jag tror inte ens att vi har sålt en flygstol till Azorerna för det här priset någonsin och med tanke på att det i det här fallet rör sig om en resa till specificerat hotell med halvpension inkluderat inser man att priset var felaktigt, eller helt enkelt för bra för att vara sant, fortsätter Pauline Berndtsson.

Publicerad: