Korsa Atlanten på 52 minuter!

avLeif-Åke Josefsson

RESA

Här är framtidens superplan

Lapcat är ett av flera projekt som redan skissat på hur ett hypersonic-plan skulle kunna se ut.

Flyg mellan London och New York på 52 minuter.

Eller från Bryssel till Sydney på tre timmar.

Det kan faktiskt bli möjligt inom tio år.

Ett hypersonic-plan är nästan tre gånger snabbare än Concorde och når farter på närmare 6000 km/tim.

Just nu pågår tester som ska leda till framtidens supersnabba flygplan.

Det sker i Australien och ute i verklig ödemark.

Testerna görs i militär regi som så mycket annat när det gäller teknologisk utveckling. Australiska försvarsexperter samarbetar med det amerikanska flygvapnet i det program som kallas HIFiRE, Hypersonic International Flight Research Experimentation.

Skjuts upp 20 mil

En första lyckad uppskjutning har redan ägt rum i en planerad serie av tio.

Men man blickar också på civil användning av de plan som ska färdas i Mach 5, lika med fem gånger snabbare än ljudet.

– Hypersonicplan har potential att revolutionera den globala passagerartrafiken och även göra det mycket billigare att nå rymden, säger Australiens försvarsminister Greg Combet.

Det som i dag ser ut som traditionella raketer finns redan skissade som framtida flygplan, till exempel i det europeiska Lapcat-projektet.

Dagens testraketer skjuts 20 mil upp i rymden och bryts sedan sönder vid återinträdet i jordatmosfären och kraschar mot jorden. Allt är över på tio minuter. Men det är också helt enligt planerna. Teknologin håller på att finslipas för att klara just återinträdet.

Nästan 6000 km/tim

Den beräknade topphastigheten för hypersonicplanen, håll i er nu, beräknas bli 5840 km/tim.

Nyheten om framtidens supersnabba flygplan har redan lett till diverse läsarkommentarer på olika forum:

”Om jag hinner fram innan pubarna stänger kan jag tänka mig att ta 52-minutersraketen”, skriver engelsmannen Jack Graham förhoppningsfullt.

David Kay i Zürich oroar sig för designen.

”Jag förmodar att vi alla måste vara cigarrformade för att få plats.”

ARTIKELN HANDLAR OM