Svenska sportlovsfirare strandade efter konkurs

Av: Mikael Stengård

Publicerad:
Uppdaterad:

Resebyrå gick i konkurs - drabbar hundratals svenskar

Nedsläckt. Suntours sajt hade stängts ner på torsdagseftermiddagen.
Nedsläckt. Suntours sajt hade stängts ner på torsdagseftermiddagen.

Resebyrån Suntour Scandinavia har försatts i konkurs.

Just nu sitter flera svenska sportlovsfirare fast ute i världen.

– Ett 60-tal svenskar befinner sig i franska alperna och

Resegarantinämnden måste nu gå in och betala deras hemtransport, säger Lena Hornblad, jurist på Kammarkollegiet.

Resebolaget Suntour som bland annat anordnar resor till Alperna, Thailand, Västindien och USA meddelade sin konkurs i går. Företaget har släckt ner sin hemsida och företrädare för bolaget går inte att nå.

160–200 resenärer beröras av konkursen, och just nu sitter flera svenska resenärer fast i främst franska alperna, USA och Thailand utan biljett hem, eftersom Suntours inte betalat flygbolaget för biljetterna.

– Enligt uppgifter från resebolaget befinner sig ett 60-tal svenskar i Frankrike utan giltiga flygbiljetter för hemresa. Ytterligare ett mindre antal personer är på resa på andra platser i världen, säger Lena Hornblad.

Kan bli ersättning

När SunTour meddelade sin konkurs upptäcktes det att resebyrån inte hade betalat in tillräckligt mycket i resegaranti. Det innebär att ytterligare ett hundratal resenärer som ännu inte hunnit åka i väg nu riskerar att inte få ersättning för sin förlorade resa.

Resegarantin betalar en resebyrå in till Kammarkollegiet, för att försäkra sina resenärer vid eventuella konkurser eller andra händelser som påverkar resan.

Lämnade fel uppgifter

Alla företag som arrangerar eller säljer resor måste anmäla sin verksamhet till Kammarkollegiet. Myndigheten beslutar hur stor resegarantin ska vara för varje arrangör eller återförsäljare.

– Resegarantin baseras på företagets budget. Suntour har inte lämnat tillräckliga uppgifter om hur många resor de sålt, därför kommer inte garantin att räcka för full ersättning till resenärerna. säger Lena Hornblad.

Resegarantinämnden, som beslutar om vilka resenärer som har rätt till ersättning när ett företag inte omfattas av resegarantin, utreder just nu hur många som har rätt till ersättning. Pengarna kommer först och främst att gå till hembiljetter för de som sitter fast utomlands.

Information om hemtransport kommer att läggas upp på Kammarkollegiets hemsida.

Publicerad: