Inför XL-klass för feta passagerare

1 av 4 | Foto: Samoa Airs flotta består bara av tre mindre propellerplan.
RESA

Samoa Air blev först i världen med att införa tjocktaxa.

Nu går flygbolaget ett steg längre.

Passagerare som väger mer än 130 kilo kan i fortsättningen välja XL-klass.

Idén är egentligen enkel men Samoa Air blir först ut även här.

Bolaget introducerar flygstolar som är 35 centimeter bredare än en traditionell stol.

– Väger man så mycket så är en vanlig stol obekväm. Även avståndet mellan stolarna är för litet. Har du väl krånglat dig ner i sätet finns det inte plats för dina ben, säger Chris Langton, vd för Samoa Air.

– Det är här XL kommer in och vi gör det ju även med skjortor, kläder och andra saker där vi har olika standardstorlekar. Det här är det mest rättvisa sättet att flyga.

Bland jordens fetaste

Samoa Air blev första flygbolaget i världen att ta betalt för kilo i stället för flygstol och bakgrunden är enkel.

Öriket i Stilla Havet har världens sjätte mest överviktiga befolkning så XL-stolarna kommer inte att stå tomma. 80 procent av landets vuxna befolkning lider av övervikt.

På inrikesrutter blir priset 1 australisk dollar (6 kronor) per kilo och om man vill flyga mellan till exempel Samoa och American Samoa handlar kilopriset om 25 kronor, ett pris som inkluderar totalvikten (passagerare plus bagage).

”Dummaste jag hört”

Samoa Airs beslut om tjocktaxa är inte okontroversiellt. Tvärtom har det väckt starka reaktioner.

- Rent spontant är det det dummaste jag hört, om man nu får säga så. Jag funderar på om de som är underviktiga eller barn får betala halva priset då, sa Monica Andreasson, styrelsemedlem i Överviktigas riksförbund, till Aftonbladet när Samoa Airs första utspel kom.

Men Chris Langton tror benhårt på bolagets nya koncept. Han anser att passagerarna dessutom kommer att tjäna på det.

– En familj med två vuxna och två medelstora barn kan resa betydligt billigare än de gjorde tidigare.