Flygindustri

De jobbar för framtidens eldrivna flygplan

”Kan ta ett viktigt steg mot koldioxidfria flyg”

avJennifer Berg Eidebo

Foto: Heart Aerospace/Staffan Flodin
Maria Fiskerud är projektledare för det nya nätverket.

Ett nytt nordiskt nätverk har införts med målet att införa regionala elflygplan. Projektledare är Maria Fiskerud, som tror att flyget som transportmedel inte är boven i dramat.

– Hade vi haft den kunskap vi har i dag så hade vi lagt ned tåget, säger hon.

Flyget står inför stora utmaningar när världen blir allt mer klimatmedveten. Nu har ett nytt nordiskt nätverk bildats med mål att jobba för framtidens eldrivna flygplan, vid namn The Nordic Network for Electric Aviation (NEA).

– Vi startade 1 oktober så det är väldigt nytt. Vi har samlat aktörer från hela Norden, säger Maria Fiskerud, projektledare för NEA.

Med i nätverket är bland annat Swedavia, SAS, BRA, Heart Aerospace och Finnair.

– Teknisk innovation är en av lösningarna på flygbranschens största nutida utmaning, koldioxidutsläppen. Med detta initiativ är vi med och påverkar framtiden inom flygbranschen och kan därmed ta ett viktigt steg mot koldioxidfria flyg, säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef på Finnair.

Nätverket vill bli världsledande inom området elflyg. För att lyckas med det har man inom projektet identifierat fyra fokusområden: Standardisera eldriven flyginfrastruktur inom Norden, utveckla affärsmodeller, skapa europeiska och globala nätverk samt utveckla elflygsteknologi som passar Nordens väder.

– Väderförhållanden i Norden är speciella gällande kyla, avisning av vingar och likande. Om vi har elflyg som kan flyga i Norden så kan de flyga i övriga världen också, säger Maria Fiskerud.

Foto: Staffan Flodin
”Att få vara med och förändra en bransch på det här sättet är jättespännande” säger Maria Fiskerud.

Vill minska utsläppen

Projektet är finansierat av Nordic Innovation, en del av Nordiska ministerrådet. Det främsta målet med projektet är att arbeta för en bättre miljö genom att minska klimatavtrycket för regionalt flyg.

– Vi gör det för att minska klimatavtrycket men det finns andra vinster också. Det kan öka livskvalitén för de som bor på landsbygden och saknar bra kommunikationer, det här blir lite som en elbuss med vingar.

Om Sveriges alla inrikesflygningar ersätts med elflyg är det 150 000 ton fossilt bränsle som inte längre behövs, enligt Fiskerud.

Foto: Heart Aerospace
Elflygsföretaget Heart Aerospace bygger elflygplan.

Kan finnas år 2030

För att introducera ett regionalt elflyg som kan ersätta det som finns i dagsläget är det många steg som måste tas. Ett första steg är de faktiska planen, och svenska elflygsföretaget Heart Aerospace satsar på att ha certifierade elflygplan i Sverige till 2025.

– Det är mycket på gång i Norden jämfört med resten av världen.

I Norge finns målet att allt inrikesflyg ska vara eldrivna till år 2040. Sverige har inget sådant mål, däremot finns ambitionen att inrikesflyget ska vara fossilfritt till 2030, men då är tekniken inte utpekad.

– Vi har samma möjligheter som Norge har, säger Maria Fiskerud.

Det är få länder i världen som har certifierat elflyg, men både Norge och Finland har köpt in ocertifierade sådana.

– Det är så tidigt att det handlar mer om att samla oss för att kunna snabba på utvecklingen av elflyg. Men vi har mycket kompetens, kunnande och tradition av att bygga flygplan i Sverige och Norden. Vi är små länder men går vi ihop kan vi göra mycket, då kan vi bli en stor inspiration för andra länder.

NEA handlar i dag endast om att införa elflygplan på regional nivå. Vad gäller långa flygningar så krävs mer forskning, menar Maria Fiskerud.

– Det vi ser i dag och de närmaste åren är elflyg för regionala, kortare flygningar på runt en timme, säger hon och fortsätter:

– Ibland tror människor att vi måste välja en teknik, men ska vi klara klimatmålen så måste vi ha alla. Biobränsle och elektrobränsle kommer att behövas för de längre flygningarna, men även effektivisering av motorer och flygvägar kommer att behövas.

Regionala inrikesflyg kan vara verklighet 2030.

Tycker att flyget förtjänar en chans

Maria tror inte att det är flyget i sig som måste försvinna.

– Jag är inte själv en stor världsresenär men jag tror att det är bra att vi träffas, möter andra kulturer, ses för att lösa stora frågor. Då kommer vi att behöva flyget. Därför är det viktigt att hitta lösningar som gör flyget mer hållbart.

Med i projektet är Iceland Air och Air Greenland, flygbolag från två platser som är extra beroende av att finna lösningar för hållbart flygande.

– De bor på öar och för att lämna landet så måste de flyga, eller åka båt men ofta är inte det ett bättre alternativ för miljön. De måste finna lösningar, också för att de ser en ännu tydligare påverkan på klimatet idag.

Maria tror även att man måste ge flyget en chans att bli bättre.

– I början av 1900-talet så gick tåget på kolkraft. Hade vi haft den kunskap vi har i dag så hade vi lagt ned tåget, då hade vi inte gett det en chans. Vi måste låta flyget göra samma utveckling.

NEA pågår till sista mars 2022. Men Maria Fiskerud tror att nätverket kommer att leva vidare.

– Jag tror inte att problemen är lösta än 2022, då kanske man pratar om långflyg, säger Maria Fiskerud.

Här är aktörerna som är med i projektet

  1. Air Greenland

  2. Avinor

  3. Braathens Regional Airlines

  4. El-fly AS

  5. Finnair

  6. Heart Aerospace

  7. Iceland Air

  8. NISA (Nordic Innovation Sustainable Avaiation)

  9. RISE

  10. SAS

  11. Swedavia, via projektet Fossilfritt flyg 2045.

ARTIKELN HANDLAR OM