Drömplanet blir försenat – igen

avLeif-Åke Josefsson

RESA

Motorhaveri nytt problem för Boeing 787 Dreamliner

I somras gjode Boeing 787 sin första transatlant-flygning när planet deltog på den stora flygmässan på Farnborough utanför London.

Boeings alla problem med nya 787 Dreamliner bara fortsätter.

Nu är det en av planets Rolls-Royce-motorer som strular.

Därför blir det ingen trafik med det nya planet förrän tidigast första kvartalet 2011.

Det är lika med tre års försening.

Jätteprojektet Dreamliner har inneburit en ständig huvudvärk för Boeing.

Om det inte handlat om designfel så har underleverantörer bidragit med felkonstruktioner. En omfattande strejk i huvudfabriken gjorde inte det hela bättre.

Och nu är det en av planets motorer som fallerat. Det hände under en testflygning i Roswell, New Mexico, förra fredagen.

Plötsligt började motorn att rusa mitt under starten, något som i sin tur ledde till en bakstöt (på bilar är den närmaste jämförelsen en smäll i avgasröret).

891 beställningar

Nu har en ny motor beställts och testerna kommer snart att återupptas enligt en talesman för Boeing.

Både planet och besättningen klarade sig från incidenten utan skador.

För Boeing är motorkrånglet extra pinsamt eftersom det redan finns 891 beställningar av det nya planet som tillverkas i tre olika storlekar, 787-3, 787-8 och 787-9. Det som skiljer plantyperna åt är främst räckvidden - 650 mil, 1570 mil respektive 1630 mil.

Bränslesnålt plan

Antalet order under själva utvecklingsstadiet gör Dreamliner till det mest efterfrågade planet någonsin hos Boeing. Bolaget har tvingats lägga beställningar på motorer hos Rolls-Royce och General Electric för 25 år framåt.

Bland nyheterna med Dreamliner är att det är mycket bränslesnålt och därmed också miljövänligare. Planet förväntas släppa ut mindre koldioxid än en hybridbil per passagerare och kilometer.

Saab tillverkar luckor

Därför använder man också kolfiber som material i stället för aluminium. Svenska Saab är inblandat och bygger sju luckor av just kolfiber till varje plan.

Ett nytt system för att värma luften inne i planet finns också liksom att bromssystemet är elektroniskt i stället för hydrauliskt. Och fönstren är betydligt större än på andra passagerarjetplan.

Totalt krävs 3400 flygtimmar för att planet ska få det certifikat som gör att det kan tas i kommersiellt bruk.

Men tre års försening kommer att svida hårt för Boeing.

ARTIKELN HANDLAR OM