Flygbolagets personal slarvade – familjen missade planet

Publicerad:
Uppdaterad:

Familjen: ”De säger att det är vårt fel”

För första gången på fyra år skulle Samira Youness få träffa sina föräldrar.

Men personalen på Arlanda sjabblade med hennes pass och hon och barnen missade planet.

Nu vägrar flygbolaget Viking Airlines att betala tillbaka pengarna, över 17 000 kronor.

Samira och Ahmad Youness med sönerna William 7, Magnus, 9 och Oliver, 2 år.
Foto: Stefan Mattson
Samira och Ahmad Youness med sönerna William 7, Magnus, 9 och Oliver, 2 år.

På torsdagen före midsommarafton skulle Samira Youness och hennes tre söner äntligen åka på semester till Samiras föräldrar i Libanon. Men så blev det inte.

Problemen började vid incheckningsdisken. Där låg ett pass som en annan passagerare glömt. Personen som skulle leta upp ägaren tog i stället Samiras pass.

– Vid incheckningen trodde ingen på min fru. Hon hävdade att hon bara fått barnens tre pass, säger maken Ahmad Youness.

Fick passet för sent

Ett febrilt letande utbröt. Till slut hittades passet och lades i passkontrollen, där Samira skulle hämta det.

– Men passkontrollanten började ställa en massa frågor. Sedan ringde han några samtal. Slutligen fick jag mitt pass och gick direkt till gaten, säger Samira Youness.

Men då hade planet redan lyft.

På måndagsmorgonen ringde Ahmad till Viking Airlines, men först på torsdagen fick han veta att de varken tänkte betala tillbaka pengarna eller boka om biljetterna.

– De sa att det var min frus fel för att barnen hade sprungit iväg och hon inte kom till gaten, säger Ahmad.

– Jag visste inte att det var så svårt att boka om. De vill inte hjälpa oss. Det känns hemskt, säger Samira.

Michael Carlsson, koncernchef på Viking Airlines, säger att man inte kan boka om familjen Youness, eftersom planen är fullbokade fyra veckor framåt, och ”därefter har deras returbiljetter gått ut”.

– Vi har inte gjort något fel. Kunden har checkat in och sedan medvetet hållit sig undan trots att man ropade på henne i högtalarna, säger han.

”Hon höll sig borta”

Michael Carlsson hänvisar till den rapport han fått från Nordic Aero, som handhar praktiska uppgifter på flygplatsen, såsom incheckning, åt Viking Airlines.

I rapporten står det att personalen vid gaten frågat Samira var hon varit och då fått till svar att ”den minsta pojken varit så arg och besvärlig att hon höll sig borta från gaten”.

Men det hela började ju med att personalen av misstag gick iväg med hennes pass.

– Det var inte det som gjorde att hon missade flyget. Problemet var att hon inte gick till gaten i tid.

Vad ska familjen göra nu?

– Jag har inga råd till dem.

Tord Gutenberg, kundansvarig på Nordic Aero, säger att han inte får uttala sig när Aftonbladet?ringer. Han lovar dock att återkomma med namn på en person som får kommentera ärendet. Men det gör han inte.

Familjen har nu anmält händelsen till Allmänna reklamationsnämnden.

Kerstin Sundmark

Publicerad: