Norwegian tvingas troligen premiärflyga utan Dreamliner

Av: Susanne Wixe

Publicerad:
Uppdaterad:

Japanskt bolag ställer in över 1 700 flighter i vår

50 stycken 787 Boeing Dreamliner står på flygplatser världen runt i väntan på en lösning.
Foto: Scanpix
50 stycken 787 Boeing Dreamliner står på flygplatser världen runt i väntan på en lösning.

Det blir med största sannolikhet ingen premiärflygning med Norwegians Dreamliner till New York i maj.

Boeings problemdrabbade flygplan kommer inte att levereras i tid till flygbolaget, som nu kan tvingas börja sina efterlängtade budgetflygningar med inhyrda, äldre flygplan.

Hårt drabbade All Nippon Airways har nu även beslutat ställa in över 1700 flighter under april och maj.

Samtliga 50 av de redan levererade flygplanen av Boeings nya 787 Dreamliner har sedan i mitten av januari varit belagda med flygförbud, och står strandsatta runt om i världen.

Någon permanent lösning på problemen med flygplanets batterier – som vid ett par tillfällen börjat brinna och tros vara grundorsaken till haverierna – har Boeing ännu inte. Däremot uppges bolaget nu ha hittat en tillfällig lösning som i bästa fall kan övertyga de amerikanska myndigheterna att lyfta flygförbudet för planen. Enligt uppgifter till nyhetsbyrån Reuters handlar det om ökat avstånd mellan battericellerna i kombination med bättre isolering.

Även andra leveransen kan bli sen

Norwegians första omgång Dreamliner-plan skulle levereras i april, och den 30 maj skulle premiärflyget till New York lyfta från Oslo.

Men den leveransen har Boeing meddelat kommer med största sannolikhet inte att kunna göras, och risken är stor att även den andra omgång flygplan som skulle levereras i juni inför Norwegians premiär till Bangkok, kommer att bli försenad.

–  Även om en försening står helt bortom vår kontroll så vill vi be om ursäkt i förväg om Dreamlinern inte står redo för Norwegians första långdistansflygningar. Vi förväntar oss att Boeing gör allt som står i dess makt för att få flygplanet klart för leverans så snart som möjligt, säger Norwegians vd Björn Kos i ett uttalande.

Norwegian förhandlar nu istället med olika europeiska flygbolag om ersättningsflygplan, för att ändå kunna genomföra de planerade flygningarna.

Tusentals biljetter sålda

Tusentals biljetter är sålda till de nya budgetflygresorna till New York och Bangkok (som startar 20 juni), och passagerarna kommer, så snart det finns ett helt definitivt besked från Boeing, att erbjudas olika alternativ.

– Alla passagerare får bestämma själva hur de vill göra, säger informationschef Åse Larsson.

– En del har ju bokat just för att flyga Dreamliner, och de kommer att kunna boka om sin resa till ett senare datum. Alternativt kan man få alla pengarna tillbaka, eller flyga som planerat – men då eventuellt med ett annat flygplan.

Sannolikheten för att Dreamliner kommer att vara i luften inom en snart framtid minskade än mer tidigare i veckan, då United Airlines – det enda amerikanska flygbolaget som har Dreamlinern i sin flotta – meddelade att de räknar med att ha sina plan kvar på marken hela mars månad ut.

– Vi gör nu justeringar för samtliga planerade flygningar för våra sex Beoing 787 till och med 30 mars, skriver talespersonen Christen David från United Airlines i ett mejl.

Boeing fortsätter bygga - trots problem

På flygplatser i bland annat USA, Japan, Indien och Etiopien står sedan i början av året sammanlagt 50 Dreamliner. Problemen började tidigt i januari då en brand utbröt i batteriet på ett flygplan, och rökutveckling i ett annat med en nödlandning som följd.

Det hårt drabbade japanska flygbolaget All Nippon Airways, ANA – som redan fått inte mindre än 17 plan levererade – har beslutat att låta alla sina 787:or stå på marken fram till minst slutet på maj, vilket innebär att bolaget ställer in 1 714 flighter i april och maj.

I väntan på att lokalisera felet, och hitta en lösning, fortsätter Boeing trots allt att bygga nya 787:or i en takt av fem i månaden vid sin anläggning i Seattle.

Samtidigt har Boeings konkurrent Airbus meddelat att de beslutat byta ut de planerade lithium-batterierna – av Dreamlinerns problemtyp – till kadmiumbatterier i sin nya flygplanstyp Airbus 350, som ska lanseras i mitten av 2014.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN