Spana in havets nya kryssningsjättar

Av: Anders Hedberg

Publicerad:
1 av 5
MSC Newbuild (ej döpta än) Två systerfartyg som får premiär 2017 respektive 2019. Längd 315 meter, bredd 43 meter. 167000 bruttonton, 5700 gäster.

Kryssningar

Nu tar kryssningskampen ny fart.

Italienska MSC beställer de största fartygen i rederiets historia, två bjässar som kan ta över 5000 gäster.

Men värsta konkurrenterna ligger redan före i spåret vad gäller nybyggen.

Behovet av nya, spektakulära kryssningsfartyg tycks omättligt. De senaste åren har runt tio nybyggen seglat ut på världens hav varje år – och racet bara fortsätter.

Trenden är att fartygen blir allt större. I höst är det premiär för Costa Diadema, italienska Costas största fartyg någonsin. Några veckor senare gör Royal Caribbeans Quantum of the Seas sin jungfrukryssning, årets största nybygge som tar över 4000 gäster.

Men runt hörnet väntar ännu större bjässar.

Rederierna slår rekord

I början av förra veckan påbörjades bygget av Norwegian Escape, det största fartyget som Norwegian Cruise Line någonsin låtit bygga. Det kommer senare att följas av ett systerfaryg.

Och i slutet av veckan meddelade också MSC Cruises att man tecknat avtal med STX-varvet i franska Saint-Nazaire om bygget av två nya jättar, som ska levereras 2017 och 2019. Fartygen är de största i rederiets historia med sina 167000 bruttoton och kapacitet för 5700 gäster.

MSC har i dag en flotta på tolv fartyg, samtliga byggda på STX-varvet i Franrkike. För varvet är den nya ordern guld värd, då den säkrar totalt 16 miljoner arbetstimmar för sina anställda.

Ohotade drottningar på havet

Även Holland America Line har ett nytt flaggskepp på gång. Det har premiär 2016 men är på i sammanhanget blygsamma 99500 bruttoton.

Men fortfarande är inget att dessa nybyggen i närheten av världens största kryssningsfartyg. Royal Caribbenas systerskepp Oasis of the Seas och Allure of the Seas är bägge på cirka 225000 bruttoton och tar över 6000 gäster.

De kommer också att få ett systerfaryg till, som levereras våren 2016. Det lär bli drygt två meter längre och ta 40-talet fler gäster än sina storasystrar och skulle då ensamt kunna titulera sig världens största kryssningsfaryg.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN