Spana in den nya svenska hjulångaren

avLeif-Åke Josefsson

Tog tolv år att bygga – blir attraktion på Göta kanal

Foto: Forsviks Varv
Eric Nordevall II börjar sin resa genom Sverige på fredag. Nästa år ska hjulångaren, som tog tolv år att bygga, trafikera Göta kanal.

Här är hjulångaren som ska bli Göta kanals nästa stora turistattraktion.

Nu påbörjar Eric Nordevall II sin ”Ericsgata” för att den 29 augusti döpas av kronprinsessan Victoria.

Döps av kronprinsessan.

Tolv år har det tagit att bygga den hjulångare som är en kopia av en historisk föregångare med samma namn.

Men originalet ligger sedan 1856 på 45 meters djup utanför ön Jungfrun i Vättern och i närheten av Vadstena.

För en dryg vecka sedan provkördes hjulångaren utanför Karlsborg och hemmahamnen i Forsvik.

Och premiärturen gick galant.

– Som mest kan den göra sju knop och i fyra-fem knop är det jättebehagligt, säger Vega Thelander, 1:e ångslupsskeppare och en av ett 120-tal personer som varit engagerade i det byggprojekt som kostat 65 miljoner kronor.

”Hon tackade ja”

Hjulångaren är en så kallad fiolbåt eftersom skovelhjulen är inbyggda i stället för att ligga öppna. Nästa år ska den trafikera Göta kanal och erbjuda 18 hyttplatser samtidigt som den kan ta hela 80 passagerare ombord.

Hur kommer det sig att det är kronprinsessan Victoria som ska döpa Eric Nordevall II på Riddarholmen i Stockholm måndagen den 29 augusti?

– Kronprinsessan är ju hertiginna av Västergötland och kom hit i höstas på vår inbjudan och inspekterade bygget. Victoria blev då så begeistrad att hon direkt tackade ja till att döpa vår hjulångare, säger Vega Thelander.

”Ericsgatan” – här kan du spana in hjulångaren

ARTIKELN HANDLAR OM