Till havs med världens bästa kryssningsfartyg

1 av 16 | Foto: Europa 2 hade premiär i maj 2013. Fartyget har redan vunnit flera utmärkelser och rankas som världens bästa.
RESA

Hon kallas för världens bästa kryssningsfartyg.

Och kostar därefter att resa med.

Resa tog en sväng för att kolla in hajpade ­Europa 2.

Jag kliver på i belgiska diamantstaden Antwerpen. Säkert har några av de runt 350 gästerna som är med på den här kryssningen hunnit besöka någon av de många ädelstensbutikerna i centrum under stoppet här, för den som vill resa med Europa 2 måste ha gott om pengar.

Fartyget påbörjade sin resa i Lissabon ­någon vecka tidigare och slutmålet är Hamburg. För den tolv dagar långa kryssningen har resenärerna betalat ­mellan drygt 3000 och 8500 euro per person (cirka 28500-81500 ­kronor), beroende på hytt.

Det är väldigt mycket pengar – och då är det inte ens all inclusive vi talar om här. De flesta alkoholhaltiga drycker ombord samt utflykter iland tillkommer, liksom anslutningsflyget.

Redan i den ljusa ­lobbyn på däck 4 väntar ett glas champagne att smutta på. Här står också det mest iögonfallande svenska inslaget ombord, två skulpturer signerade keramikern Eva Hild.

Behöver inte ge dricks

Efter att ha installerat mig i den 42 kvadrat­meter stora hytten och avverkat den obligatoriska flytväst-på-övningen är det dags för avgång. Vi som klivit på i Antwerpen har ett sedvanligt sail away-party på akterdäck, där vi kan bekanta oss med varandra och se den närmast oändliga raden av kranar och ­industribyggnader längs floden till sist försvinna i fjärran. Som tur är finns det infravärme på däcket, det blåser snålt och småregnar mest hela tiden.

Dagen därpå ligger vi i ett ännu ruggigare ­Amsterdam. Men uppe på pooldäck njuter ändå några få gäster av bad och behaglig värme. Europa 2 har liksom andra moderna fartyg ett tak som kan dras över hela poolområdet vid dåligt väder.

Trots sin femstjärniga lyx så har Europa 2 några för svenskar väldigt tilltalande egenskaper:

Det finns ingen klädkod ombord, så lämna smoking och cocktailklänningar hemma. Möjligen en kavaj till middag men absolut ingen slips.

Det finns inga fasta sittningar i restaurangerna. Du äter när och var du vill och behöver inte oroa dig för att bli placerad vid ett bord med andra gäster där du inte förstår språket (95 procent av rederiets resenärer är tysktalande).

Du behöver inte tänka på att ge dricks till allt och alla, den är inbakad i priset.

Mitt i natten lämnar vi Amsterdam. Jag ­befinner mig då uppe på bryggan. Här är stillsamt och nedsläckt, bara ett antal skärmar och instrument lyser i mörkret. Vid fönstret står lotsen och spejar ut över hamnen. Då och då kommer korta kommandon till styrman.

– Fem grader styrbord. Håll sedan kurs.

Lite längre bort ser jag ­siluetten av en ­annan person, som står tyst och koncentrerad. Det är fartygets kapten Ulf Wolter.

Dagen därpå träffar jag ­honom igen, nu i fullt dagsljus på ­bryggan.

– Vi har redan seglat ­fartyget till över 40 länder på 13 månader och allt har fungerat väldigt bra, säger han.

– Fast på passagen från Filippinerna till Kina var nästan alla gäster sjösjuka, när vågorna gick sex meter höga.

Otroligt trevligt – men inte prisvärt

Det gör de tack och lov inte i dag. Havet håller sig ganska lugnt och solen flödar när vi stäver norrut. Taket över poolen är borta och ute på däck ligger många och lapar sol.

Sista timmarna seglar vi uppför floden Elbe. Det är första gången som Europa 2 återvänder till hemlandet Tyskland sedan premiären i fjol och de många tyska gästerna ombord samlas på fördäck för att se inseglingen till Hamburg.

Själv drar jag mig tillbaka på den egna balkongen och kallar på min butler, eftersom jag inte hunnit bekanta mig med honom tidigare. Han heter Lars Kruse och dyker upp med en flaska champagne i en ishink.

– Det är första gången jag är på ett fartyg, berättar han medan han korkar upp och fyller på mitt glas.

– Tidigare arbetade jag på lyxhotell i Schweiz i flera år. Men det här är bättre.

Vi glider förbi det exklusiva bostadsområdet Blankenesse, där några av Tysklands rikaste bor, och lägger till i Hamburg strax före solnedgången. Så det är bara att tömma glaset, börja packa och ta farväl av ett elegant och otroligt trevligt fartyg.

Men prisvJärt, nja... Du kan få en väldigt fin ­kryssning på andra fartyg också – för bra mycket mindre pengar.

Resa sätter plus på Europa 2

Världens 10 bästa kryssningsfartyg

I Berlitz Cruise Guide 2014 betygsätts cirka 280 kryssningsfartyg. Vid ­bedömningen sätts poäng på sex olika punkter (fartyget, hytter, maten, service, underhållning och kryssningsupplevelsen). Total maxpoäng är 2 000. Här är topp tio:

1. Europa 2, Hapag-Lloyd, 1 860 poäng

2. Europa, Hapag-Lloyd, 1 851 poäng

3. Hanseatic, Hapag-Lloyd, 1 765 poäng

4. Silver Spirit, Silversea, 1 762 poäng

5. SeaDream 1, Seadream Yacht Club, 1 761 poäng

6. SeaDream 2, Seadream Yacht Club, 1 754 poäng

7. Silver Whisper, Silversea, 1 749 poäng

8. Silver Shadow, Silversea, 1 747 poäng

9. Crystal Serenity, Crystal Cruises, 1 714 poäng

10. Seabourn Quest, Seabourn, 1 707 poäng

ARTIKELN HANDLAR OM

Resor