Affärsresenärerna dissar flyget: ”Klimatångest”

avMikaela Somnell

De som reser mycket i tjänsten gör ett stort avtryck på miljön.
Detta märks på affärsmänniskornas samvete som nu har börjat ta tåget.

– Många frågar sig själva hur de kan bidra för att få miljösituationen att gå åt rätt håll, säger Ida Thermaenius, chef för företagsförsäljning på SJ.

Affärsbokningarna hos SJ har ökat med 21 procent under vintern – en dramatisk uppgång.

För bara ett år sedan valde 14 procent bil framför tåg – idag är den siffran 33 procent. 29 procent uppger i år att de hellre tar tåg än flyg, förra året hade bara 24 procent svarat så.

SJ:s försäljningschef Ida Thermaenius tror att den rekordvarma sommaren med sina bränder och sin torka har gett affärsresenärerna klimatångest som fått dem att tänka till.

– Det är en ökad medvetenhet hos både företag och själva individen. Jag tror det är en följd av sommarens värme och de nackdelar värmen bidrog med. Folk frågar sig vad de kan göra för att påverka i rätt riktning, säger hon.

Foto: TT
Fler affärsresenärer väljer tåget.

”Bekvämare”

Men det är inte bara miljön som får folk att välja tåg, många uppger även att de jobbar bättre på tåg och att de tycker att det är det bekvämaste alternativet.

– Många resenärer jag har träffat säger att det är väldigt skönt att ta tåget för att man kan jobba istället för att bara sitta och köra bil.

Ett trendbrott Ida Thermaenius själv är förvånad över är det ökade intresset för nattåget. Hela 40 procent uppgav i undersökningen att de hellre tar nattåg än ett tidigt morgonflyg.

– Nattåget har funnits under väldigt lång tid men har aldrig lockat affärsresenärer i någon större utsträckning. Men fler har upptäckt att det funkar jättebra att sova på tåget och gå direkt till morgonmötet istället för att ta det tidigaste flyget.

Kritiseras för förseningar

Idag har anställda inom den privata sektorn större möjlighet att själva välja hur de vill resa i tjänsten, vilket kan ha bidragit till tågets uppsving.

De populäraste tåglinjerna för affärsbokningar är Stockholm-Malmö-Köpenhamn, Stockholm-Göteborg och Stockholm-Sundsvall-Umeå.

Ni får ständigt kritik för signalfel och förseningar, hur ska ni jobba med det här nu när fler vill ta tåget?

– Vi jobbar proaktivt med våra fordon och kan med hjälp av data förutse de problem som kommer fram. Vi jobbar även tillsammans med trafikverket för att få en stabilare trafik. Men nio av tio tåg är faktiskt i tid, säger Ida Thermaenius.

Kommer ni göra annat för att möta efterfrågan?

– Vi utökar avgångar, på några sträckor ökar vi trafiken något mer än andra. Nattågstrafiken ökar vi och även på södra stambanan, det vill säga Stockholm-Malmö-Köpenhamn och Stockholm-Sundsvall.

Tre tips på tågsemester 00:34
ARTIKELN HANDLAR OM

SJ

Trafik