Det här klagade svenskarna på i sommar

Foto: AntonioGuillem / iStockphoto
Det är inte lätt när konsumtion går fel.

avJennifer Berg Eidebo

RESA

I Sverige kan man vända sig till konsumentverket för att klaga på allt från begagnade bilar till hantverkstjänster. Om varan eller tjänsten inte är från Sverige vänder man sig till konsument Europa. Flygbolagen toppar listorna när konsumenterna klagar till konsument Europa.

Varje månad klagar över 200 personer på flygresor till Konsument Europa. Maj, juni och juli har passagerartransport med flyg toppat listorna av det som konsumenterna klagat mest på.

– Vi har haft flyg som nummer ett på vår lista i ett bra tag, säger Iwona Machocka, juridisk rådgivare på Konsument Europa.

Konsument Europa får dagligen in ärenden från kunder som vill ha hjälp, i många fall vill man få rådgivning om man till exempelvis varit med om en flygstrejk eller en flygning som drabbats av dåligt väder eller tekniskt fel.

– Ibland behöver man bara reda ut vilka rättigheter man har.

Foto: NicoElNino / iStockphoto
Flygresor har varit det mest klagade på under en längre tid.

Kan kompenseras vid strejk

Ofta måste det enskilda fallet prövas, men det finns vissa riktlinjer att gå efter. Exempelvis har EU-domstolen konstaterat att en så kallad vild strejk inte kan ses som extraordinär, och öppnar därmed upp för kompensationsmöjligheter. Och när det kommer till Ryanairs strejker i sommar kan det vara värt att försöka få kompensation, då en domstol i Luxemburg dömt att en vanlig strejk inte heller är extraordinär.

– Vi har systerkontor i andra länder som vi samarbetar med och tillsammans kan vi försöka lösa problem, exempelvis genom att kommunicera med företag, vissa ärenden kan lösas på det sättet. Annars undersöker vi möjligheten att skicka ärendet vidare till en klagonämnd, till Allmänna reklamationsnämnden eller liknande i andra länder.

Naturläkemedel och dejtingsajter

Förutom flygresor klagar konsumenterna mycket på läkemedel, naturläkemedel, kläder, skor, och vad som kallas ”Övriga tjänster och varor”.

– Det är varor och tjänster som inte faller under någon annan kategori. På sistone har det handlat mycket om dejtingsidor, säger Iwona Machocka.

Under sommaren har även många konsumenter vänt sig till Konsument Europa för att klaga på Vitality club, hos vilka konsumenter har fastnat i abonnemang på kosttillskott.

– Man har nappat på ett erbjudande på Facebook och sedan hamnat i en prenumeration. Om man inte var medveten om att man ingick i en prenumeration så ska man bestrida fakturan, och för säkerhets skull även ångra köpet och säga upp avtalet.

Konsument Europa arbetar bara med gränsöverskridande varor inom EU, Norge och Island. Om varan kommer från Sverige, eller från ett land utanför EU, är det Hallå konsument du ska vända dig till för att klaga och få vägledning.

Hjälp med försenat flyg

Hallå Konsument har lanserat en smart flygkalkylator som hjälper den som drabbats av problem under sin flygresa. Den gör det enklare för passagerare att reda ut vilka rättigheter de har när de drabbas av försenat, inställt eller överbokat flyg och räkna ut hur mycket de har rätt att kräva i ersättning av flygbolaget. Flygkalkylatorn gör det även enklare att skicka in sitt krav till flygbolaget.

Konsument hjälper även till med att medla mellan flygbolaget och den drabbade passageraren. Över 68 000 konsumenter har tagit hjälp av Flygkalkylatorn sedan den hade premiär

Företagen konsumenterna klagar mest på till Konsument Europa

Maj

  1. Vitality Club (Regimen Oü) - 35 ärenden

  2. Norwegian - 21 ärenden

  3. Primera Air - 20 ärenden

  4. SAS - 17 ärenden

  5. Lufthansa - 13 ärenden

Juni

  1. Norwegian - 24 ärenden

  2. SAS - 21 ärenden

  3. Vitality Club (Regimen Oü) - 20 ärenden

  4. Primera Air - 13 ärenden

  5. Carvalue.se (Nordicpartner Oü) 12 ärenden

Juli

  1. SAS - 28 ärenden

  2. Vitality Club (Regimen Oü) - 24 ärenden

  3. Norwegian - 20 ärenden

  4. Ryanair - 20 ärenden

  5. Primera Air - 18 ärenden

Ärenden konsumenterna tar upp till Konsument Europa

Maj

  1. Passagerartransport med flyg - 235 ärenden

  2. Farmaceutiska produkter, läkemedel, naturläkemedel - 57 ärenden

  3. Kläder och skor - 44 ärenden

  4. Övriga varor och tjänster - 27 ärenden

  5. Okänd vara eller tjänst - 25 ärenden

Juni

  1. Passagerartransport med flyg - 224 ärenden

  2. Andra tjänster förknippade med transportmedel - 36 ärenden

  3. Farmaceutiska produkter, läkemedel, naturläkemedel - 36 ärenden

  4. Övriga varor och tjänster - 27 ärenden

  5. Okänd vara eller tjänst - 25 ärenden

Juli

  1. Passagerartransport med flyg - 272 ärenden

  2. Andra tjänster förknippade med transportmedel - 37 ärenden

  3. Farmaceutiska produkter, läkemedel, naturläkemedel - 32 ärenden

  4. Okänd vara eller tjänst - 31 ärenden

  5. Kläder och skor - 25 ärenden

Ärenden konsumenterna tar upp till Hallå Konsument

(Maj – augusti 2018)

  1. Fordon – 4291 ärenden

  2. Bostadstjänst – 3111 ärenden

  3. Telekom – 2326 ärenden

  4. Hem & Trädgård – 2251 ärenden

  5. Persontransport – 2090 ärenden

  6. Elektronik – 1977 ärenden

  7. Fritid & Resor – 1532 ärenden

  8. Personligt – 1502 ärenden

  9. Annan tjänst – 1432 ärenden

  10. Okänd – 1038 ärenden

Företag som konsumenterna klagar mest på till Hallå Konsument

(Maj – augusti 2018)

  1. Elgiganten

  2. Telenor

  3. SAS

  4. Viasat

  5. Telia

  6. Vitality Club

  7. PostNord

  8. Tre

  9. Kyrkskatt

Udda klagomål

Det är inte alla klagomål som resenärer tar vidare till Konsument Europa eller Konsumentverket. Vissa nöjer sig med att klaga på resesajters kommentarsfält, och de mest udda klagomålen tas upp av twitterkontot @Charterbesviken. Här är några av sakerna resenärer klagar på.

  1. ”För kort Bamseklubb! Jag och frugan hann inte ligga”

  2. "Andra turister pratade om klimathotet och flyget. Det var inte särskilt upplyftande"

  3. "Kylskåpet var gömt i en hurts i skrivbordet"

  4. "Fullt med turister!"

  5. "Hittegods hade tappat bort mina upphittade grejer"

  6. "Jag var tvungen att tanka hyrbilen"

  7. "Wi-Fi var jättelångsamt. Jag fick klättra upp längs en vägg för att kunna koppla upp mig"

  8. "Ingen berättade att det fanns fiskar i vattnet. Våra barn blev rädda"

  9. "Jag blev så skrämd av försäljaren att jag ramlade på mina glasögon som ni nu ska ersätta mig för"

  10. ”Tjejen blev gravid”

Förhandla dig till drömsemestern med släkten 00:30
ARTIKELN HANDLAR OM

Flygbolag

Flygtrafik

Resor

Europa

Europe