Tjuvkika – så blir SAS nya lyxklass

Av: 

Anders Hedberg

Resa | Flyg

Ny färgsättning. Större tv-skärmar. Ljusare kabiner.

Så ska flygbolaget SAS lyfta sina gamla plan med helt ny inredning.

I januari 2015 introducerar SAS en ny affärsklass, skriver flygsajten Businessclass.se. Då ska den första av SAS åldrande långdistansplan av typen Airbus 340 ha genomgått en totalrenovering och fått den nya inredningen.

Bland nyheterna märks:

Alla klasser får ny färgsättning, den gamla blå färgen ersätts med toner i grått och gråsvart.

Ny LED-belysning ska göra att kabinen känns ljusare.

Tv-skärmarna blir större i alla klasser.

”Bland de bästa”

– Vi har verkligen försökt hitta fantastiska lösningar i alla klasser. I business class har vi jämfört oss med europeiska och amerikanska konkurrenter, jag vågar säga att vi är bland de bästa eller kanske till och med allra bäst, säger Snorre Andresen, vice president Management & development på SAS till Businessclass.se.

I affärsklass blir stolarna rymligare och får konfigurationen 1+2+1 i bredd (mot nuvarande 2+2+2) vilket gör att alla får sitta vid gången. Stolarna kan fällas ner helt och bli sängar.

SAS Plus och SAS Go (ekonomiklass) får lika många stolar i bredd som de har nu, dvs 2+3+2 respektive 2+4+2.

Har beställt nya plan

Martin Björnström, rutinerad flygresenär och marketing director på Businessclass.se, tror att satsningen blir ett lyft för SAS:

– Jag har sett den nya business class-kabinen och blev imponerad. Den är toppklass, snyggt och stilrent. Personligen har jag valt andra flygbolag inom Star Alliance på långresor de senaste åren då nuvarande produkt har blivit rätt föråldrad och sliten. Jag ser fram emot de första flighterna på SAS nya plan.

Under 2015 kommer tre fyrmotoriga Airbus 340 och fyra tvåmotoriga Airbus 330 att få den nya kabinen. Då får SAS också de första av fyra beställda, helt nya Airbus 330.

Under 2018 tar bolaget också emot det första exemplaret av Airbus kommande modell Airbus 350, som premiärflög tidigare i år och sätts i trafik under 2014. Bland de första att ta A350 i drift är Finnair.

Liksom konkurrenten Boeing 787 Dreamliner är A350 delvis byggd i kompositmaterial.

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Resa | Flyg