Risk för flygkaos efter påsk

Alla SAS-flyg kan ställas in från den 26 april

avJenny Alexandersson

RESA

Förhandlingar mellan SAS och företagets piloter i Skandinavien har brutit samman.
Nu hotar flygkaos. Om konflikten inte är löst efter påsk urbryter strejk och alla flyg ställs in från och med 26 april.

Foto: Getty

Den 11 mars inleddes förhandlingar mellan SAS och flygbolagets piloter. Piloterna kräver bland annat högre löner och bättre arbetsvillkor.

– Det finns en skillnad mellan SAS-piloter och andra piloter i Skandinavien, främst när det gäller våra arbetsvillkor. En SAS-pilot får sitt schema två veckor i förväg, det finns med andra ord ingen förutsägbarhet i arbetet. Piloterna jobbar i skift och det enda de vet är att de kommer att få en helg ledig under perioden. I värsta fall kan de tvingas jobba hela sju helger i rad. Det är inte branschstandard, andra piloter har en större förutsägbarhet. Med de här villkoren är det omöjligt att kombinera jobbet med familjelivet, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande i Svensk Pilotförening.

Varslar om strejk efter påsk

Förhandlingarna bröt samman den 1 april och som en följd av det har SAS Pilot Group, som representerar 95 procent av alla SAS-piloter i de tre skandinaviska länderna, varslat om strejk. Från midnatt den 26 april ställs alla flyg in i Sverige, Norge och Danmark.

Medlare har kopplats in för att konflikten ska kunna lösas. Just nu pågår förhandlingar i Danmark med en medlare och en första kontakt har tagits i Sverige. SPG förhandlar för piloterna i respektive land.

– Vi har samma krav i både Sverige, Norge och Danmark. När det gäller lönerna så har vi visat hur mycket vi har halkat efter i jämförelse med andra piloter. Det finns ingen anledning till att SAS-piloter ska vara några av de sämst betalda i branschen, säger Wilhelm Tersmeden.

Oenighet om löneuppgift

Men SAS håller inte med. Torbjörn Granevärn som är förhandlingschef för Transportföretagen flygbranschen anser att de lönekrav som piloterna framfört i förhandlingarna är orimliga. Han uppger för Expressen att den genomsnittliga lönen för en SAS-pilot, inklusive tillägg och traktamenten, ligger på 93 000 kronor i månaden.

– Piloternas lönekrav skulle innebära en 15-procentig värdeökning för de här utbetalningarna. Det ska jämföras med övrig svensk arbetsmarknad som får löneökningar på 2,3 procent under 2019, säger Torbjörn Granevärn till Expressen.

Wilhelm Tersmeden tar avstånd från uttalandet.

– Vi måste ha ett konstruktivt samtal vid förhandlingsbordet och inte göra utspel. Det finns många piloter som tjänar runt en tredjedel av den lön som nämndes.

Skapar oro hos kunderna

SAS har tidigare lämnat en skriftlig kommentar till Aftonbladet.

”Vi har noterat genom pressmeddelande från pilotföreningarna i de tre länderna att de har valt att lämna förhandlingsbordet och varsla om konflikt. Det är olyckligt eftersom det skapar oro hos våra kunder. De krav som är presenterade är orimliga och omöjliggör att SAS blir fortsatt långsiktigt konkurrenskraftigt. Vi har dock fortfarande förhoppning och tro om att vi ska komma till enighet, som vi har gjort med de övriga medarbetargrupperna i SAS. Vi vill fortsätta förhandla och sätter tilltro till medlingsförfarandena i de tre länderna.”

– Det är låsta positioner just nu, det är anledningen till att en medlare är inblandad. Men vi tar frågan oerhört seriös och vi vill se en lösning på konflikten, säger Wilhelm Tersmeden.

ARTIKELN HANDLAR OM