Flygbolag tvingar feta att köpa två stolar

Av: 

Anders Hedberg

Resa | Flyg

Men resenärernas ökande vikt är ett känsligt problem

87 kilo inklusive handbagage räknar flygbolagen med att genomsnittspassageraren väger.
87 kilo inklusive handbagage räknar flygbolagen med att genomsnittspassageraren väger.

Flygpassagerarna blir allt större och tyngre.

Det frestar på både komforten ombord – och på miljön.

Men för flygbolagen är det ett känsligt ämne.

Amerikanska lågprisbolaget Southwest har ända sedan 80-talet haft en policy som tvingar kraftigt överviktiga resenärer att köpa två stolar ombord. Är flyget inte fullsatt betalas priset för den andra stolen tillbaka till resenären.

Southwest har blivit stämt för diskriminiering men regeln finns ändå kvar. Däremot tvingade en domstol i Kanada flera kanadensiska bolag att upphöra med att kräva att överviktiga ska köpa en extra stol. Även Air France har stämts i domstol för liknande krav.

Mätning vid gaten?

Frågan om flygpassagerarnas vikt kom i fokus efter en flygolycka i USA för fem år sedan. Då beordrade amerikanska luftfartsmyndigheten FAA att passagerare på mindre flygplan skulle vägas före ombordstigning.

Dave Grotto på American Dietetic Association – en organisation som samlar dietister och kostexperter – har ett annat förslag:

– Istället för att bara ha de där lådorna vid gaten där man kan prova om handbagaget håller måtten, så behöver flygbolagen ha människo-mätare med en skylt som frågar ”Ryms du i den här?”, säger han till Chicago Tribune.

För samtidigt som vi ökar i omfång håller ekonomiklasstolen ungefär samma mått som tidigare, runt 45 cm på bredden oavsett flygbolag och flygplanstyp. Den s k pitchen (avståndet från en punkt på stolen till samma punkt på stolen framför) ligger normalt på runt 80 cm.

Påverkar miljön

Men resenärernas vikt på flyget är inte bara en fråga om komfort eller säkerhet ombord. Den här också blivit en miljöfråga. Mindre vikt kräver mindre bränsle som ger mindre utsläpp. Det vet flygbolagen som hela tiden jagar nya sätt att göra planen lättare. Det handlar om allt från att slopa tjocka magasin i stolsfickorna till att bli mer restriktiva med bagagevikten.

Men alla dessa åtgärdes motverkas av att vi resenärer samtidigt ökar i vikt.

Genomsnittamerikanen har gått upp närmare elva kilo sedan 1960. Amerikanska magasinet Forbes beräknar att bara dessa elva extra kilon kostade flygbolagen miljarder i ökade bränslekostnader i fjol.

Kostar miljarder

Även vi svenskar blir allt fetare. SAS tvingades häromåret att räkna upp snittvikten per passagerare med ett kilo, från 86 till 87 inklusive handbagage.

Kanske vi alla borde banta ett kilo eller två inför en flygning?

– Nej, alla passagerare är välkomna ombord oavsett hur de ser ut, säger Elisabeth Manzi, pressansvarig för SAS-koncernen.

Faktum kvarstår. Utan det extrakilot som genomsnittsresenären lagt på sig de senaste åren skulle en fullsatt jumbojet från Sverige till exempelvis Thailand vara ett halvt ton lättare.

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Resa | Flyg