Finland får nobben på nya monsterkryssare

Av: Leif-Åke Josefsson

Publicerad:
Uppdaterad:

Kryssningar

Dråpslag mot varvet i Åbo – ordern till Frankrike

1 av 14 | Foto: Pressbild
Oasis of the seas möter Allure of the seas Världens största systerfartyg möts för första gången utanför Everglades den 13 november 13 2010.

Världens största kryssningsfartyg The Oasis of the Seas och Allure of the Seas ska få två systerfartyg.
Men den här gången blev varvet i finska Åbo blåst på konfekten.
Det franska varvet STX France tog hem jätteordern från Royal Caribbean.

STX-varvet i Åbo byggde de två första bjässarna, världens i särklass största kryssningsfartyg med plats för 5400 passagerare.
Ombord på fartygen finns allt från en kopia av Central Park i New York till jättekaruseller och en lång ziplina. Inte för inte kostade fartygen cirka tio miljarder kronor styck.
Succén var omedelbar, kryssningspassagerare ställde sig i kö för att kryssa från de båda fartygens hemmahamn Port Everglades i Fort Lauderdale, Florida.

Får premiär 2016

Detta i sin tur har lett till att rederiet Royal Caribbean har modet att beställa två nya systerfartyg i samma tungviktsklass. Det första ska vara klart sommaren 2016, det andra två år senare även om det fartyget i nuläget är inskrivet i kontraktet som en option.
Richard D Fain, vd för Royal Caribbean Cruises, säger så här om de två fartyg som nu är i drift till Cruise Industry News:
”Dessa skepp får helt översvallande rankingpoäng av våra gäster och fortsätter att producera överlägsna ekonomiska resultat. Vi är stormförtjusta över att kunna lägga till en syster till dessa extraordinära fartyg och till ett tilltalande pris. Att få göra det i Frankrike göra bara nöjet än större.”

Bygger Viking Lines nya

I Finland och Åbo, däremot, kan man hålla sig för skratt. Finländska myndigheter jobbade stenhårt för att vinna ordern men fick ge sig mot fransmännen.
Efter att just ha byggt klar Viking Lines nya flaggskepp Grace är det nu tunt i orderboken på varvet i Åbo. Det enda är ett nytt kryssningsfartyg beställt av tyska TUI Cruises (samma koncern som Fritidsresor ingår i).
Royal Caribbean nöjer sig minsann inte heller med två kopior av The Oasis of the Seas och Allure of the Seas.

Vana vid jättar

Hos ett tyskt varv har man lagt en order om två nya och lite mindre kryssningsfartyg, dock så pass stora att de kan ta runt 4000 passagerare och vara färdiga 2014 respektive 2015.
Det franska varvet som Royal Caribbean anlitat är ingen nybörjare när det gäller att bygga stora kryssningsfartyg. Från STX France kommer både 2012 års största nybyggen MSC Divina och Norwegian Cruise Lines Norwegian Epic, två fartyg som vardera tar drygt 4000 resenärer. 

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN