Flygstrejkens offer - strandade svenskarna

Foto: Nicolas Cardozo med flickvännen Lisa Gridelli och treåriga dottern som är strandade i Barcelona på grund av flygledarstrejken.
RESA

Flygledarstrejken i Frankrike är orsaken till att hundratals svenskar är strandsatta på flygplatser i landet. Strejken drabbar Ryanair-resenärer i allra högsta grad och även i Spanien sitter flera svenskar fast.

– Sent på kvällen fick vi ett mejl om att flyget var inställt och det går inte ens att komma fram till Ryanairs kundtjänst, säger Nicolas Cardozo, som är strandsatt i Barcelona med familjen.

Det var tänkt som en fyra dagar härlig semester i Barcelona. Men i förrgår förändrades allt när Nicolas Cardozo fick beskedet att flyget hem var inställt.

– Vi fick ett mejl sent på kvällen om att det var inställt och det går inte att komma fram på några nummer till Ryanairs kundstjänst. Vi får ingen information, säger han.

Tillsammans med sin flickvän och treåriga dotter får nu Nicolas stanna i Barcelona längre än planerat.

– Det enda flyget vi kunde boka om till går först om fyra dagar, säger Nicolas.

Han tycker det är dåligt att inte få någon information eller kunnat komma fram till flygbolagets kundtjänst.

– Det känns kasst, med tanke på att de inte ger något alternativ. Antingen får man boka till en biljett som man får betala själv eller förlänga vistelsen och stå för det också. Det är förjävligt att inte få tag på någon.

Susanne och Monica från Göteborg befinner sig i Alicante och fick tidigt på onsdagsmorgonen besked om att deras flyg var inställt.

– De skickade med en länk där man kunde boka om sitt flyg men jag tänkte att det var lika bra att åka till flygplatsen, säger Susanne.

Väl på flygplatsen möttes de båda av ett totalkaos.

– Det var säkert 400 meter kö till informationsdisken. Vi stod där i kanske 5-6 timmar. När vi väl kom fram bokade de om flyget till fredag. När vi sedan frågade efter hotell fick vi ställa oss i en annan jättelång kö, säger Susanne.

Inget ersättning för mat

Väl framme vid nästa disk fick de informationen att vänta på besked. När Susanne frågade om pengar till mat fick hon kalla handen.

– De sa till mig att de bara står för hotell. Mat får man bara när det är förseningar. Men detta är ju också en försening, säger hon.

Efter ytterligare väntan fick de äntligen beskedet att en transfer väntade till ett hotell.

– Så nu sitter vi på ett hotell mitt i skogen och har inte fått någon information eller nånting. Jag ska vara på flygplatsen klockan fem på morgonen på fredag. Men det är ju ingen garanti att flyget går den gången heller. Min kompis ska till Dublin och hennes flyg går först sent på lördag. Så hon måste vara själv här, säger Susanne.

Mest besvikna är Monica och Susanne över den totala brist på information och hur flygbolaget Ryan Air verkar strunta i sina resenärer.

– Jag har ett jätteviktigt möte på jobbet imorgon som jag inte kan vara med på. Jag har inte kunnat informera dem ordentligt om hur det blir här eftersom jag själv inte vet, säger Susanne.

Men de är trots allt glada över att få vara på ett hotell och håller tummarna för att de kommer med sina ombokade flyg senare i veckan.

Strejken över på torsdag

Enligt Ryanairs hemsida ska strejken vara avblåst redan under torsdagen och alla flygningar kommer att ske som planerat. På hemsidan står också att resenärerna ska kunna boka om sina inställda flyg kostnadsfritt. Det finns även möjlighet att ansöka om återbetalning för outnyttjade flygningar.

Enligt Konsumentverket har man som resenär normalt rätt till ekonomisk kompensation om flyget ställs in eller blir kraftigt försenat. Men en strejk kan räknas till extraordinära omständigheter, vilket gör att flygbolaget inte är skyldiga att betala ekonomisk kompensation. Extraordinära omständigheter betyder att flygningen ställts in på grund av en händelse som inte kunna undvikas, även om alla rimliga åtgärder för att undvika händelsen vidtagits. Sådana händelser är till exempel strejk, väderförhållanden, politisk instabilitet samt oförutsedda tekniska fel som kan medföra flygsäkerhetsrisker.