Världens juligaste platser – enligt svenskarna
Uppdaterad:
Juldekorationer, marknader eller norrsken. För många så infinner sig julkänslan ofta på hemmaplan med familj eller vänner, men det finns andra platser som anses vara extra juliga. Vilka dessa är har semesterhusexperten Homeaway tagit reda på i en ny undersökning.
Julkänslor kan frammanas av många olika saker. Kanske bryr du dig mest om maten och julklapparna? Eller är det snön som är viktigast? När semesterhusexperten Homeaway undersökte vilka platser som svenskarna anser ha mest julkänsla, så var det New York och dess juldekorationer som tog hem förstaplatsen med en tredjedel av rösterna, tätt följd av Tomteland i Finland. Många menar att tomten kommer från Finland, och i Rovaniemi i finska Lappland har han en egen by där besökarna kan få träffa tomten eller åka på tur med renen Rudolf. Även platser som Tyskland med alla julmarknader och Nordpolen ansågs vara juliga enligt undersökningen. Rom och Vatikanstaten fick däremot bara 6 procent av rösterna.
Viktigt med finkläder och julmust
I undersökningen har Homeaway även tagit reda på vad svenskarna gärna packar ner inför julresan. Det viktigaste har kanske inte direkt med julen att göra, men det är mobilen eller ipaden. Men på andraplats kom finkläder att ha på sig på julafton, som hela 36 procent skulle packa ner. Även julmusten får följa med på julresan, i alla fall enligt 25 procent av personerna i undersökningen. Mindre viktigt är det med chokladkalendrar, tomteluvor och fula jultröjor.
Destinationer som svenskar anser har mest julkänsla
New York och stadens juldekorationer – 32 procent
Tomteland i Lappland, Finland – 31 procent
Tyskland och landets julmarknader – 25 procent
Nordpolen – 21 procent
Island/Norden och norrsken – 21 procent
Betlehem – 17 procent
De snöiga Alperna – 15 procent
Rom och Vatikanstaten – 6 procent
Det här skulle svenskarna aldrig missa att packa inför julresan
Min mobil / ipad – 60 procent
Fina kläder till julafton – 36 procent
Julmust – 25 procent
Min egen spellista med julmusik – 19 procent
Julsnaps – 16 procent
Tomteluva – 15 procent
Annat alternativ – 14 procent
Chokladkalender – 9 procent
Min ”ugly christmas sweater” – 7 procent
Min laktosmedicin – 5 procent
Undersökningen genomfördes av Atomik Research bland 1 001 svenskar över 18 år. Undersökningen genomfördes den 15 - 17 oktober 2019.