Det kinesiska fartundret

avLeif-Åke Josefsson

Nytt snabbtåg kör 132 mil på under fem timmar

Foto: Foto: SCANPIX
Höghastighetståget kommer att köra 220000 passagerare över världens längsta bro – varje dag.

Nu är Kinas nya teknologiska stolthet invigd.

Snabbtåget mellan Peking och Shanghai körs i 300 kilometer i timmen.

Du är framme på 4 timmar och 48 minuter, efter 131,8 mil, 244 broar och 22 tunnlar.

Foto: AP
Vill man åka extra bekvämt mellan Peking och Shanghai finns första klass för 900 kronor och vip-säten för lite styvt 1700 kronor.

Det tog Kina bara 39 månader att färdigställa det gigantiska projekt som i dag har totalt 1,9 miljoner anställda.

Från början siktade man på en snitthastighet av 329 kilometer i timmen, men den rundades sedan av nedåt till 300 km/tim.

Detta skedde dock inte av säkerhetsskäl.

– Vi har på regelbunden basis testkört i över 400 kilometer i timmen, säger Wei Qiang, chefsingenjör för den tåglinje som kostat motsvarande 220 miljarder kronor att bygga.

Världens längsta bro

Siffrorna kring höghastighetståget och den nya järnvägen, som löper parallellt med den gamla och mer än hälften så långsamma, är smått häpnadsväckande.

220 000 passagerare beräknas använda tåget – varje dag.

  Danyang-Kunshan Grand Bridge, 164 kilometer lång, är världens längsta bro.

Viaduktbron mellan Langfang och Qingxian är världens näst längsta med sina 114 kilometer.

Första klass för 900 kronor

Och vad kommer det då att kosta att åka den nya snabbsträckan som, i en jämförelse, 1933 varade i 44 timmar med en snitthastighet av 33 kilometer i timmen?

För en andraklassbiljett får man betala cirka 550 kronor, första klass kostar lite drygt 900 kronor och vill man slå på stort går det att sitta i ett vip-säte för lite styvt 1700 kronor.