Norwegian nekar resenärer ersättning

Av: Susanne Wixe

Publicerad:

Blev lovade 600 euro efter 33,5 timmars försening

Norwegian har tvingats ställa in flera flygningar med nya Boeing 787 Dreamliner till New York och Bangkok den senaste tiden.
Foto: NORWEGIAN
Norwegian har tvingats ställa in flera flygningar med nya Boeing 787 Dreamliner till New York och Bangkok den senaste tiden.

33,5 timmar försenade kom Annika och Pelle Halldin äntligen hem till Stockholm från New York.

Men den utlovade ersättningen på 600 euro per person för förseningen får de inte.

– Stor skandal, säger Pelle Halldin.

Foto: PRIVAT
Pelle och Annika Halldin nekas ersättning från flygbolaget Norwegian.

Annika och Pelle Halldin, tillsammans med ett par hundra andra passagerare, väntade i början av september förgäves på flygplatsen JFK i New York för att få kliva ombord flygbolaget Norwegians Boeing 787 Dreamliner. Ett krånglande bromsljus satte stopp för planet, som så småningom ersattes med en inhyrd Airbus.

33,5 timmar försenade kom paret äntligen hem till Stockholm.

– Så snart vi kunde ringde jag Norwegians huvudkontor, i Tromsø, och fick prata med en vänlig dam som sa att "jo, 600 euro är ni berättigade till i ersättning", säger Pelle Halldin.

”Punktlighet är viktigt”

På frågan om de även skulle få ersättning för sina extrautlägg för transporter med mera på runt 320 amerikanska dollar (cirka 2200 kronor) fick han svaret att de skulle skicka in alla kvitton så skulle de titta närmare på det.

Sedan hände – ingenting.

Trots flera påstötningar fick paret först inga besked från flygbolaget – men häromdagen kom ett mejl:

”Punktlighet är viktigt för våra kunder och Norwegian arbetar hårt för att våra flyg ska gå enligt tidtabell”, skriver handläggaren på flygbolagets kundtjänst i början på sitt svar, och understryker sedan att bolaget följer alla regler vad gäller underhåll av flygplanen – och att det inträffade därför därför är en extraordinär händelse som ligger utanför deras kontroll.

”De ska bara betala”

Alltså tänker de inte betala ut någon kompensation för förseningen.

– De har lovat oss ersättning, och de ska bara betala, säger Pelle Halldin. Det här har kostat oss många tusen, min fru tappade ju till exempel en och en halv arbetsdag. Får vi de pengar de lovat oss, går det i alla fall jämnt ut.

Från Norwegians håll har man upprepade gånger informerat de tusentals passagerare som blivit strandsatta i Oslo, Stockholm, New York och Bangkok de senaste veckorna på grund av tekniska problem med Dreamlinern, om att de är berättigade till en ersättning på 600 euro.

Men nu blir passagerare som drabbats av förseningarna nekade ersättning, hur går det ihop?

– Man håller på att diskutera internt hur vi ska göra, säger informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Gav upp efter 45 minuter

– Vi vet inte än hur vi ska göra med alla de här förseningarna och det är ovanligt många personer det gäller. Så vi måste kanske agera på ett annat sätt, men det vet jag inte ännu. De håller på att utreda det internt.

Fast nu har ju passagerare som krävt ersättning fått avslag redan?

– Vi håller på att se över de som fått nej. Men de kan ju alltid kontakta kundtjänst igen. Eller avvakta tills vi vet hur vi ska göra, säger Charlotte Holmberg Jacobsson. Men vi följer EU-regleringen.

Så sent som i fredags försökte Annika Halldin återigen kontakta Norwegian för att försöka få mer information, och få besked om hur det går med deras krav på utläggsersättningen, som de inte fått något besked om ännu.

– Men hon gav upp efter 45 minuter, säger Pelle Halldin.

– En sak är i alla fall säker – vi kommer aldrig att flyga Norwegian igen.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN