Sterling tog ut 5 miljoner kr i falsk skatt

RESA

52 000 svenska kunder drabbade sedan i somras

52000 svenska kunder har sedan i somras betalt in en miljöskatt på 96 kronor till flygbolaget Sterling.

En skatt som aldrig har funnits.

- Vi har bara försökt att efterleva den information vi hittat hos finansdepartementet, säger Stefan Vilner, kommersiell direktör på Sterling.

Foto: Flygbolaget Sterling har tagit ut en extra skatt av sina passagerare - på totalt 5 miljoner kronor.

Sammanlagt rör det sig om cirka fem miljoner kronor som finns på ett särskilt skattekonto hos Sterling, pengar från ungefär 52000 passagerare.

Hur är det möjligt?

-Vi har inget kontor i Sverige, utan tar vår information från andra flygbolag som vi samarbetar med och från myndigheter, bland annat finansdepartementets hemsida. När vi fått tre meddelanden och lagförslag på att detta skulle införas, försökte vi sätta upp skatten efter de riktlinjer vi kunde hitta, säger Stefan Vilner.

Pengarna ska tillbaka

Han markerar att pengarna inte inneburit någon extra vinst för Sterling, utan att de hela tiden räknat med att betala in dem till finansdepartementet.

- Vi har inte fått ut något annat av detta än problem.

Nu ska pengarna betalas tillbaka till kunderna. Men det är inte helt enkelt. En stor del av biljetterna är sålda genom resebyråer.

-Vi har ingen direktkontakt med de kunderna. Därför vet vi inte i dagsläget hur vi ska göra, men vi hoppas ha löst de praktiska problemen den här veckan, säger Stefan Vilner, som djupt beklagar det inträffade.

Bo Svernström