Nya supertåget som ska rädda SJ i vinter

RESA

”Vi har gjort vår hemläxa”

1 av 18 | Foto: SJ har beställt 20 stycken SJ3000-tåg till en kostnad av över två miljarder kronor.

Snygga trädetaljer, ny bistro och ett stort utbud av film och förströelse.

SJ:s nya snabbtåg är proppat med nymodigheter

– Men det viktigaste är att SJ3000 är vintersäkrat, säger SJ:s vd Jan Forsberg.

Över två miljarder kronor har SJ:s tjugo nya tåg kostat. I vår är det premiär för nya SJ3000 - tronföljaren till X2000.

RESA har kikat in i det nya supertåget.

Snabb acceleration

– Det har tre "set" med motorer. Det är rena jeepen jämfört med X2000 och accelererar mycket snabbare, säger Claes Broström, direktör för fordonsdivisionen på SJ, och tillägger:

– X2000 accelererar som en segelbåt jämfört med SJ3000.

– Det viktigaste är att SJ3000 är vintersäkrat, säger SJ:s vd Jan Forsberg.

Alla rör och ledningar under tåget är inbyggda och skyddade från snö och is, något som inte är fallet för det problemdrabbade X2000.

Så det nya tåget kommer alltså att hålla tidtabellen.

– Vi kan inte lova något, men vi har gjort vår hemläxa och jag är övertygad om att Trafikverket gjort detsamma, säger Jan Forsberg.

Och tillägger hoppfullt.

– Det kan bara bli bättre.

200 kilometer i timmen

SJ3000 kan gå i 250 kilometer i timmen, men kommer likt X2000 att köras i max 200 knyck. Den förbättrade accelerationen gör SJ3000 lämpligt för sträckor med många stopp. Samtidigt blir det något långsammare på sträckor med få stopp, där X2000 fortfarande är snabbare på grund av bättre kurvtagning i höga hastigheter.

Ombonat med mycket trä

Förutom satsningen på bättre driftsäkerhet så har man kryddat tågets innandöme med nya "features". Väggytor, skåp och detaljer är i trä. Golv och säten har dock behållit den grå tonen från X2000.

Smarta skärmar vid utgångarna informerar om tider, destinationer, anslutningar och - peppar peppar - ovälkomna förseningar.

Bistron har ny design åt det lite ombonade hållet (svart och trä). Inga sittplatser och bara ett par ståplatser. Tanken är att man tar med sig maten till sin plats.

300 filmer

SJ3000 har även ett nytt "infotainmentsystem" för de som har med sig en egen laptop, läsplatta eller smartphone. 300 filmer erbjuds "on demand" för 19 eller 39 kronor styck. Hinner du inte se klart filmen under resan kan du inom 24 timmar kolla klart hemma eller någon annanstans där det finns webbuppkoppling.

Du har fri internetuppkoppling i första klass och kan köpa till tjänsten i andra klass enligt samma prislista som på X2000 (cirka 100 kronor).

Information om tågtider och destinationer med mera är gratis.

Kommer uppkopplingen att vara bättre än på X2000?

– Vi har fler externa antenner på SJ3000 än på X2000. Och vi jobbar med teleoperatörerna att förbättra tillgången på nät längs järnvägarna, säger Petter Essén, chef för SJ:s infotainment.

Var längs spåren är täckningen som bäst och var är den som sämst?

– Ja, man kan säga att ju mer ute i skogen man är desto svårare är det, säger Petter Essén.

Resenärer till och från Stockholm, Göteborg, Malmö, Sundsvall och från landsdelar som Dalarna, Värmland, västkusten och Norrland kommer att få chansen att resa med det nya SJ3000.

I början på nästa år rullar de första tågen ut från SJ:s vagnhallar.