”Kryssningsfartyget ett flytande helvete”

Foto: Carnival Triumph hade en jobbig början på 2013. I februari brann det på fartyget – i april blev det hål i en sidan sedan fartyget slitit sig från sina förtöjningar i ett oväder.
RESA

I februari beskrevs det redlöst drivande kryssningsfartyget som "Det flytande helvetet”.

Ombord på Carnival Triumph fanns 4 000 passagerare.

Nu ställs rederiet till svars inför en domstol i Florida.

Carnival Cruise Lines kryssnignsfartyg Carnival Triumph blev en världsnyhet den 10 februari sedan en brand utbrutit ombord.

Ingen människa kom till skada eftersom branden snabbt kunde släckas.

Fartyget som just lämnat Cozumel i Mexiko hade dock hunnit få så svåra skador att det var helt manöverodugligt.

Bogseringen visade sig sedan bli ett stort problem och det tog hela fem dagar innan passagerarna kunde kliva i land i Alabama, USA.

Omedelbart efter branden hade toaletterna slutat fungera och det lyxiga kryssningsfartyget förvandlades snabbt till en flytande stinkbomb, eller ”Det flytande helvetet” som det döptes till i tidningsrubrikerna.

Kände rederiet till brandrisken?

I domstolen anklagas nu Carnival Cruise Line för att i förväg ha känt till riskerna med att en brand kunde bryta ut.

TV-kanalen CNN har offentliggjort dokumenten som domstolen nu har att ta ställning till.

Dussintals passagerare har stämt rederiet och deras advokater använder samma språkbruk i rätten om fartyget som ovan nämnda tidningsrubriker.

Den fruktansvärda stanken tvingade många passagerare att istället ”campa” ute på däck.

I ett försvar skickat till tidningen USA Today hävdar Carnival Cruise Line att fartygets motorer inspekterats och godkänts innan kryssningen påbörjats. Och att deras eget rekommenderade automatiska brandsläckningssystem är effektivare än det som är obligatoriskt.

ARTIKELN HANDLAR OM