– Vi fick sova på stranden

RESA

Sista minuten-resan blev ett bottennapp för Vladimir Guala och hans flickvän

Foto: Badrummet på hotellet var äckligt och badkaret fullt av stora fläckar, liksom gardinerna. "Lukten var hemsk", säger Vladimir Guala.

När Vladimir Guala och Tove Tengnér kom till hotellrummet i Grekland fick de en chock.

Toaletten rann, det var fläckar i badkaret, äckliga gardiner och spindlar i sängen.

Men något nytt rum fick de inte.

Foto: Resan gick till Lesvos i den grekiska övärlden.

Researrangören Apollo svarade att det et är sådant man får räkna med när man åker sista minuten.

Hade Vladimir Guala och Tove Tengnér, båda från Stockholm, vetat hur deras semestervecka skulle bli hade de hellre stanna hemma.

–Våra dagar här är förstörda. Vi vet att man inte kan ha så höga förväntningar när det gäller sista minuten, men det här var under all standard man kan tänka sig, säger Vladimir Guala.

I semesterorten på Lesvos fanns flera andra lediga hotellrum, men inga av dem ingick i arrangören Apollos förbetalda program – så paret kunde inte få ett nytt. Vladimir Guala och Tove Tengnér stod inte ut. Andra kvällen på semestern tog de med sig lakan och handdukar och sov på stranden i stället.

”Vi ville bara därifrån”

–?Vi kände oss utlämnade och visste inte vad vi skulle göra. Det var en hemsk lukt och så ofräscht i rummet, vi ville bara därifrån, säger Vladimir Guala.

Kajsa Moström, informationschef på Apollo, säger att det är tråkigt att paret känner som de gör – men också att man får vad man betalar för.

–?Hotellet är inte vårt förstahandsval och det används bara för ospecificerade resor. Men man ska vara medveten om att det kan bli en enkel standard då man reser ospecificerat, säger hon.

Men frågan är var gränsen går för hur låg standarden på hotellen får vara.

”Ska hålla normal standard”

Stefan Larsson är ansvarig för reseavdelningen på Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Han säger att det är vanligt med anmälningar från folk som fått sämre boende än de väntat sig.

–?Boendet på en ospecificerad resa måste ha motsvarande standard som de boenden som finns representerade i resebolagens katalog, säger han.

I Apollos resevillkor står inget generellt om standarden på rummen, men att ”inkvarteringen kan vara belägen var som helst på det utannonserade resmålet och hotellet behöver ej ingå i Apollos ordinarie hotellprogram.”

Efter att ha nekats ett nytt rum i fem dagar fick paret byta till ett annat tvåstjärnigt rum de två sista dagarna av sin resa – efter att Aftonbladet Resa varit i kontakt med Apollo.

Missnöjd? Så klagar du

Om en resa du köpt inte håller den stan­dard du ”har anled­ning att förvänta­ dig” kan du få pen­gar tillbaka i efterhand.

Martina Knutsson