Stockholm slår kryssningsrekord

avAndreas Lundin

470 000 kryssningsturister ger staden en halv miljard

1 av 2 | Foto: Per-Erik Adamsson/Stockholms Hamnar
Vy över Frihamnen där kajen byggs ut till 2013 för att ta in fler stora båtar.

I år kommer Stockholm slå rekord i antalet kryssningsturister. För att vara beredd på ytterligare anstormning håller Stockholms Hamnar på att rusta upp kajerna samtidigt som de planerar för jättekryssarna 2015.

– Fartygen blir större och större vilket gör att antalet kryssningsresenärer ökar ganska kraftigt, säger Henrik Ahlqvist, kryssningsansvarig vid Stockholms Hamnar.

I fjol anlände 450 000 kryssningsturister till Stockholms hamnar, vilket var en ny rekordnotering. I år kan det komma upp emot 470 000.

– Det kommer i alla fall bli betydligt fler i år än förra året, säger Ahlqvist.

Ökningen av antalet kryssningsturister betyder mycket ekonomiskt för Stockholms stad. En kryssningsresenär gör i genomsnitt av med 1 200 kronor under sin vistelse i Stockholm. Det rör sig om allt från mat, boende, transporter och andra inköp. Kryssningsturismen genererar Stockholms stad en halv miljard kronor varje sommar.

Bygger ut kajer

– Det är en väldigt viktig näring för Stockholms stad, och vi kämpar med varje kajmeter för att serva industrin, säger Ann Sofie Bäck, pressansvarig för Stockholms Hamnar.

För att kunna ta in fler och större fartyg sker just nu upprustningar runt om i Stockholm. Masthamnen som ligger intill Viking-terminalen rustas och Frihamnen byggs ut med en 100 meter längre kaj som ska stå klar till sommaren 2013.

­– Då kan vi få in två jättestora fartyg efter varandra där, säger Henrik Ahlqvist.

Men trots förbättringarna vid kajerna kan inte fartyg som är längre än 317 meter ta sig igenom Stockholms skärgård. Därför vill Stockholms Hamnar satsa mer på hamn-filialen i Nynäshamn.

Vill få in jättefartygen

– Då skulle vi även kunna få in de största båtarna. Flera rederier indikerar i dag att de tänker lägga fartyg på 350 meter i Östersjön från och med år 2015. Eftersom vi inte kan ta in den storleken i Stockholms skärgård är det jätteviktigt att vi försöker hitta en lösning, säger Ahlqvist.

Fördelen med att lägga till i Nynäshamn är att kryssningsturisterna med buss kan ta sig till Stockholm på kortare tid än vad det tar att kryssa in genom skärgården. Nackdelen är att stockholmarna inte kan se de gigantiska fartygen.

Kan ta in nio fartyg

En annan strategi för att få in fler kryssningsfartyg till Stockholm är att öka samarbetet med de övriga Östersjö-länderna. I dag kan exempelvis sju fartyg ligga i Stockholm och några dagar senare kan samma fartyg ligga i Helsingfors. Henrik Ahlqvist tycker att fartygen borde spridas ut jämnare mellan ländernas olika hamnar.

– Som det är nu har vi vissa dagar sju eller åtta båtar i hamn medan en annan dag kanske vi inte har en enda.

Stockholms hamnar kan i dag som mest ha nio fartyg i hamn samtidigt, varav fyra jättestora.

ARTIKELN HANDLAR OM