Härliga Sommarsverige – därför semestrar vi hemma i år

avJenny Alexandersson

Foto: Johnér
I år semestrar varannan svensk hemma och ratar utlandsresan.

Ljummen sjöbris vid salta hav, susande bokskogar och höga fjäll. Varannan svensk väljer att semestra hemma i år.
Vi vill vara med familjen och tillbringa lediga dagar i sommarstugan.

Sverige är aldrig så vackert som på sommaren. När solen kikar fram och badvattnet börjar krypa upp mot 18 grader har vi glömt alla höststormar, vinterslaskdagar och iskalla vardagsmorgnar.

Enligt Aftonbladets nya Inizio-undersökning väljer varannan svensk (47 procent) att semestra hemma i år. 42 procent tillbringar den både i Sverige och utomlands. Faktum är att vi förra året gjorde 28 miljoner semesterresor inom Sveriges gränser enligt Resebarometern som varje år mäter våra resvanor. Det är två och en halv gånger så många jämfört med utlandsresorna.

Mer tid till familjen

– Mig veterligen så är 47 procent en i sammanhanget hög siffra som dels hör samman med vädret, ekonomin och det faktum att svenska kronan är svag, säger Karin Nelsson, analyschef på Inizio.

Det finns två stora anledningar till att vi väljer bort utlandsresan i år enligt Aftonbladets Inizio-undersökning. Först och främst vill vi tillbringa mer tid med familjen och för det andra vill vi njuta av den svenska sommaren i vårt fritidshus. Var fjärde svensk (28 procent) säger att de tillbringar semestern i egen sommarstuga. Många hyr även stuga eller campar eller seglar.

Allt fler campar

Intresset för camping ökar och är ett populärt sätt att upptäcka Sverige. Det finns riktigt bra campingplatser i hela landet, varav Böda Sand på Öland, Pite Havsbad och Gustavsvik är några av de som fått högsta betyg hos camping.se i år. De flesta tar med husvagnen eller tältar, men intresset för att köpa eller hyra husbil ökar stort.

– Fler campingar skapar unika platser inne på sina campingar för husbilar, så kallade husbilsplatser för att möta husbilsturisternas önskemål, säger Martin Funevall på husbil.se.


  • Om undersökningen: Undersökningen är gjord av Inizio på uppdrag av Aftonbladet inom ramen för Schibsted/Inizios opinionspanel som speglar svenska folket. Målgruppen är allmänheten 16 år och äldre. Undersökningen omfattar 1255 intervjuer under perioden 18 – 20 juni, 2018 och är genomförd som en webbundersökning. Urvalet är pre-stratifierat och vägt på ålder, kön, region och parti i föregående val.

  • Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.

ARTIKELN HANDLAR OM