Norwegian skyller indragna flyglinjer på flygskatten

avJosefin Westin

Foto: TT
Norwegian ställer in två flyglinjer till USA och skyller på flygskatten.

Uppdaterad: 31 maj 2018 klockan 11.05.

Norwegian drar in två flyglinjer till USA – på grund av flygskatten.
Nu kritiserar regeringen lågprisbolaget för sin verksamhet.
– Det här visar att man inte har en en fungerade affärsmodell, säger finansmarknadsminister Per Bolund (MP).

Från och med den 1 april i år måste vi betala flygskatt. Ju längre man flyger desto dyrare blir det – max 400 kronor dock.

Där är nu skälet till att Norwegian valt att dra in två av sina långflygningar till USA från Arlanda, som DI var först med att rapportera om. Det är direktlinjen till Las Vegas och linjen San Francisco med landning i Oakland.

– Det beror till stor del på flygskatten som eldar på knappt lönsamma linjer. De blir svåra att upprätthålla, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian.

”Vant sig att flyga billigt”

Det här trots att lågprisbolaget är ensamma om att trafikera sträckorna direkt från Sverige.

– Det har inget med konkurrens att göra. Konkurrens är jättebra. Flygbranschen är en lågmarginalbransch och en flygskatt gör att det blir ännu mindre lönsamt. Då får vi får se över vilka linjer vi kan behålla och vilka vi inte kommer fortsätta med, säger Holmbergh Jacobsson.

Är inte flygskatten framför allt en kostnad för kunden?

– Det är inte så enkelt att föra över flygskatten på passageraren. Resenärerna har vant sig vid att flyga billigt och på något sätt måste man sänka priserna på grund av flygskatten.

Har ni alltså märkt en nedåtgång på de här linjerna?

– Det finns ett intresse att resa till USA men vi gör löpande värdering om vilka linjer vi ska fortsätta med och har kommit fram till att Oakland-San Francisco och Las Vegas inte fortsätter kommande vintersäsong. Det är ingenting som säger att vi inte kan återuppta dessa linjer igen. Det är val i år. Det kan ske förändringar. Vi hoppas på en mer flygvänlig politik som vill satsa på att öka tillgängligheten inom samt till och från Sverige.

Skellefteå är också hotat

Norwegian har i dagsläget inga planer på att lägga ner någon ytterligare linje. Däremot diskuteras inrikesflyget till och från Skellefteå där sträckan även trafikeras av SAS. Även här skyller bolaget på flygskatten.

– Det är en ansträngd linje men vi har inte fattat några beslut ännu. Den är knappt lönsam. När linjen etablerades fick SAS konkurrens av oss vilket är bra för resenärerna. Vi hoppas såklart att den ska finnas kvar.

Bolaget kommer även att dra ner på den planerade expansionstakten i Sverige och i stället satsa mer på Oslo och Köpenhamn.

Charlotte Holmbergh Jacobsson skyller åtgärden direkt på regeringens politik.

– Vi ser en politisk ovilja i att utveckla linjenätet i Sverige. Vi vill inget hellre än att göra Stockholm-Arlanda till en långdistanshubb, säger hon.

”Bussbolag skulle aldrig lägga ner”

Finansmarknadsminster Per Bolund (MP) håller inte med Norwegian om att det är flygskattens fel.

– Jag tycker att det är att göra det enkelt för sig. Det är många faktorer som påverkar priserna, inte minst oljeprisutvecklingen. I grunden är det här något som visar att man inte har en fungerade affärsmodell. Om man inte som flygbolag kan betala för en klimatpåverkan som kostar, då har man inte en fungerade verksamhet. Det är inget bussbolag som lägger ner på grund av dieselskatt på bränslet. Flygbolaget måste också betala för klimatpåverkan.

Flygtrafiken har fram till i år det enda transportslaget som inte betalat något för sina klimatstörande utsläpp.

Nu satsar Norwegian i stället i andra storstäder. Är inte det att förskjuta problemet?

– Samtidigt ser vi samma debatt på andra håll i Danmark där Norwegian försöker sätta press på flygavgifter på Kastrup och hotar om att flytta till andra länder. De pressar fram sin vilja och det tycker jag är en extremt dålig affärsmodell.

Under 2017 hade Norwegian tappat nästan en miljard norska kronor när de flesta europeiska flygbolag levererat rekordresultat. Flygbolaget nekar till att nedskärningen ska ha med det att göra.

– Vi satsar väldigt mycket och får många nya flygplan. Det kostar såklart pengar. Det kostar att växa och expandera, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Dagens tre rubriker 30 maj 00:29
ARTIKELN HANDLAR OM

Norwegian

Per Bolund

USA