Heta pooltrenden lockar svenskarna

Av: 

Sofia Börjesson

Hotell

Det är viktigast när svensken ska ut och resa i år

Charterarrangörerna är rörande överens.

Swim out trendar – nu vill vi ha poolen i anslutning till hotellrummet.

Träningsmöjligheter och bra hotell är också prioriterat när svenskarna åker på semester.

När Aftonbladet Resa frågar de stora charterbolagen Fritidsresor, Apollo och Ving om årets hetaste trender finns det vissa punkter som alla parter är rörande överens om. Vi vill vara uppkopplade, ha lyxiga och specifika hotell, träna – och kunna simma ut från terrassen.

Resetrender 2016

Swim out

Allt fler vill ha egen pool i anslutning till hotellrummet – en så kallad "swim out". Förr var det i stort sett bara lyxhotellen förunnat att kunna simma ut genom hotellrummets altandörr – men nu har allt fler snappat upp trenden, till svenskarnas stora glädje.

Specifika hotell

Enligt Fritidsresor väljer två av tre resenärer idag ett skräddarsytt hotellboende.

– Vad hotellet erbjuder, exempelvis skandinaviska barnklubbar, sportaktiviter, eller hotell endast för vuxna, är ofta viktigare än vilket resmål eller i vilket land ett specifikt hotell ligger i, säger Leyla Öfwerström på Fritidsresor.

Även Ving och Apollo märker av hotell-trenden. Där har man sett att svenskarna gärna vill lyxa till det när det kommer till valet av boende. Enligt Apollo väljer allt fler 4- och 5-stjärniga hotell.

Träna på resan

Trenden med träningsresor fortsätter att öka även detta år, och det är något som samtliga charterbolag har märkt. I Vings resepanel från hösten 2015 uppgav nära hälften av de tillfrågade att de ville träna och uppleva resmålet samtidigt.

– Vi söker allt mer en symbios där upplevelser och fysisk aktivitet går hand i hand. Vi vill tillbaka till det naturliga – och de som tränar på semestern upplever gärna resmålet genom att träna i naturen, säger Barbro Holmberg på Ving.

Sociala medier

– Vi jagar det unika. Vi vill särskilja oss – och så även på semestern vilket vi gärna delar med oss av i sociala medier, uppger Apollo i sin trendrapport.

Och visst är det så. Svenskarna vill kunna hålla sig uppdaterade på, och själva kunna uppdatera, sina sociala medier på resan. Dessutom bokar allt fler sina resor digitalt.

Kryssningar

Efterfrågan på kryssningar ökar på den svenska och nordiska marknaden. Resenärer attraheras av resor med måltider, aktiviteter och underhållning som ingår, samt möjligheten att besöka flera länder utan att byta rum under resan.

Publisert:

LÄS VIDARE

De nya resenärerna

ÄMNEN I ARTIKELN

Hotell

Charter

MER OM RESA

De nya resenärerna

Därför måste resebolagen anpassa sig 2020

Superpopulärt med träningsresor

Afrikas största sporthotell öppnar i Egypten

Knepen: Så kan du fynda höstlovsresan

Så vill vi helst resa under 2018 – tre trender som lockar

Resejätten förutspår: Så reser vi år 2020

Nya resetrenden som rekordökar

Hotellen – där alla barn är förbjudna

Rekordstort intresse för att träna på resan

Här är sommarens mest populära familjehotell

Här är påskresorna du fortfarande kan boka

Så påverkas resebyråer av nya krav

Nu ökar de medellånga resorna till solen

Sommarens 10 bästa solsemester-tips

Därför väljer svenskarna bort chartern

Svenskarna vill svettas på resan

Listan: Här är årets bästa familjehotell

Alla tänker på miljön – men få gör något

Allt fler vill åka på kryssningar - ”Populär resform”.

Här är Greklands mest instagrammade resmål

Elbilssemester och veganresor trendar 2020

Här är sommarens okända turistpärlor

Här är de största resetrenderna 2019