Vanliga datorbatterier orsakade flygkrascher

Av: Leif-Åke Josefsson

Publicerad:

Larm om litium-batterier – kan utlösa brand ombord

I förra veckan kraschade en fraktjumbo från koreanska Asiana i havet utanför Sydkoera och två människor dog.
Foto: AP
I förra veckan kraschade en fraktjumbo från koreanska Asiana i havet utanför Sydkoera och två människor dog.

Litium-batterier är farliga som flygplansbagage och kan vålla brand ombord.

Ett par olyckor har redan inträffat.

Men det är helt okej att ha batterierna i datorn eller i en Iphone.

Två flygolyckor sätts helt och hållet i samband med bränder som utlösts av överhettade eller kortslutna litium-batterier.

Ett UPS-fraktplan kraschade i Dubai i september i fjol och i förra veckan hände samma sak med en Asiana Airlines Boeing 747.

Det var den amerikanska flygsäkerhetsmyndigheten som först upptäckte problemet i samband med en mystisk brand ombord på ett flygplan på Philadelphia National Airport för fem år sedan.

113 incidenter

Som tur var stod planet på marken när branden utbröt och efter ett långt utredningsarbete konstaterades det att ett överhettat litium-batteri utlöst den.

Vid en stor genomgång visade det sig senare att det från 1991 och fram till i fjol fanns 113 rapporterade incidenter med batterier som utlöst rök, eld eller extrem hetta ombord på flygplan.

Just överhettning eller kortslutning kan vara ganska vanligt i litium-batterier och särskilt under extrema förhållanden. Därför är de nu bannlysta från incheckat bagage.

Litium-batterier med större styrka än 160 watt är helt bannlysta från att tas med ombord.

Kan sitta kvar i mobilen

Reservbatterier mellan 100 och 160 watt får bara tas med som handbagage medan passagerare kan ta med batterier under 100 watt i obegränsad mängd.

Och sitter batterierna kvar i en Iphone eller i en dator är det inga som helst problem.

– Kabinpersonalen är tränad för att snabbt ta itu med farligt gods ombord, inklusive brand som utlösts av litium-batterier, säger John McCormick, säkerhetschef på den australiska flygsäkerhetsmyndigheten CASA.

För tre år sedan inträffade en räcka uppmärksammade fall med överhettning, något som då fick Sony att återkalla närmare sex miljoner litium-batterier.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN