Skrikande barn och dåligt wifi - det stör på semestern

Foto: Stefan Isaksson/Johnér
Skrikande och högljudda barn stör mer än festande ungdomar, enligt undersökningen.
RESA

Nära tre av fyra upplever störande inslag på semestern.
Dålig mat, lyhörda rum och skrikande barn är några av sakerna som svenska resenärer stör sig på.

Att resa utomlands på semester kan vara både härligt och påfrestande. För även om semestern innebär sol, bad och avslappning kan den också innebära dålig hotellmat, wifi som krånglar eller skrikande barn som håller dig uppe i lyhörda rum.

– Jag tror att de flesta är medvetna om att det inte är som hemma när du är på semester, men det finns ändå många som upplever irritationsmoment på semestern, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket.

Hela 73 procent av svenska resenärer upplever störande inslag under semestern, det visar Tickets Sifoundersökning. Mest irriterar sig resenärerna på bristande kvalitet på maten och dåligt städade rum.

– Vissa saker är svåra att påverka, men just dålig mat och städning går att påverka så jag var förvånad över att dessa hamnade så högt. Jag hade trott att långa in- och utcheckningstider och köer i säkerhetskontrollen skulle toppa listan, sådant man fastnar i. Jag trodde även att stök på hotellet och plask i poolen skulle hamna högt, säger Katarina Daniels.

Många resenärer stör sig även på högljudda barn, lyhörda rum och dåligt wifi. Det sistnämnda är det mest människor mellan 18 och 30 år som stör sig på.

Tror du att man är mer lättirriterad på semestern?

– Ja, det tror jag. Man är mer inställd på att få avkoppling och slippa vardagen, mer fokuserad på sig själv och då blir man lätt irriterad när saker inte går i linje med det.

Katarina Daniels tips för den som villa slippa gå runt och vara irriterad på semestern är att vara öppen. Har du valt att resa till en annan plats med en annan kultur är det mycket som kan skilja sig från hemma.

– Det kan lätt bli missförstånd så att vara öppen är det viktigaste.

Tips nummer två är att våga säga till. Det kan hända att den försiktige svensken irriterar sig på frukostbuffén där äggröran är kall och brödet hårt, utan att säga någonting.

–Dra dig inte för att säga till om du inte är nöjd med exempelvis städningen eller maten, säger Katarina Daniels.

Det här stör svenskarna som mest

  1. Dålig mat, 37 procent

  2. Dåligt städade rum, 33 procent

  3. Lyhörda rum, 30 procent

  4. Inget eller dåligt fungerande wifi, 28 procent

  5. Att inte kunna justera temperatur på rummet (för kallt/varmt), 25 procent

  6. Högljudda och skrikande barn, 24 procent

  7. Festande ungdomar, 15 procent

  8. Gäster som paxar solstolar tidigt på morgonen, 14 procent

  9. Långa in- och utcheckningstider, 14 procent

  10. Dåliga gardiner för fönstren (ljus som väcker mig på morgonen), 6 procent

  11. Barn och vuxna som skvätter på solande när de ligger vid poolen, 2 procent

  12. Annat, 5 procent

Missnöjd med semesterboendet - så ska du göra 00:33
ARTIKELN HANDLAR OM

Semester

Hotell