De började ett nytt liv på de sju haven

1 av 3 | Foto: RAN sailing
På El Hirrero, Kanarieöarna
RESA

En gemensam dröm om att bryta sig loss från vardagslunken drev Johan Hammarlund och Malin Löf till att lämna ett vintergrått Sverige för ett nytt liv som långfärdsseglare.
Två senare är de halvvägs runt jorden och har inga planer på att vända tillbaka.

I januari för två år sedan, mitt i den svenska vintern, lämnade Johan Hammarlund och Malin Löf ett fruset Malmö ombord på segelbåten RAN. Målet var varmare breddgrader och nya äventyr. På Youtubekanalen RAN sailing delar Johan och Malin med sig av sina dagar till havs.

Två år senare har de hunnit med att korsa Atlanten via Kanarieöarna och Kap Verde och slussat genom panamakanalen. Just nu befinner de sig i Costa Rica och planerar sin längsta etapp hittills – till Hawaii.

En månad på öppet hav

Det blir en hisnande sträcka på 4200 sjömil, ungefär 7700 kilometer, över Stilla havet.

– Vi räknar med att etappen från Costa Rica till Hawaii kommer ta 30 dygn ungefär, säger Johan.

Att befinna sig ute till havs så länge är något som tar en stund att vänja sig vid, och matutbudet blir av naturliga skäl begränsat.

– Första dagarna acklimatiserar man sig. Man är vaken mycket mer och sover i skift. Bara att vänja kroppen vid att allt rör sig och laga mat och leva ombord på en båt som gungar fram och tillbaka kan ta tre till fyra dagar innan man vant sig, säger Malin.

Men det finns mycket tid över ute till havs, och ett lugn – även om man har sina rutiner att sköta.

– Det gör inte så mycket om det tar en och en halv timme att laga mat, man tar allt i sin egen takt. Man blir inte störd av någonting runt omkring, inget som stressar en, det är en rätt skön känsla. Du kan ligga och läsa böcker i veckor, berättar Johan.

Foto: RAN sailing

Hade redan köpt segelbåten

Malin och Johan träffades för fyra år sedan. Johan hade då sedan tidigare varit på flera långseglingar, bland annat korsat atlanten fem gånger och seglat till Antarktis. Malin hade däremot aldrig seglat innan, men en gemensam lust för äventyr och strävan att komma bort från vardagen gjorde att paret tidigt började prata om åka iväg på en långsegling.

– Det var kanske efter två månader. Vi bestämde oss för att börja planera och spara och vi ville att de skulle gå fort. Först tänkte vi att det skulle ta ett år. Sen blev det ett och ett halvt år innan vi kom iväg, säger Malin.

Johan hade redan köpt RAN innan de träffades, och parets första dejt ägde passande nog rum ombord på båten. Men fanns en hel del arbete att göra innan hon var duglig att segla jorden runt, inte minst en kraftigare mast och ny rigg.

Foto: RAN sailing
RAN hade legat i vattnet i nästan två år innan hon lyftes upp för att förberedas inför resan.

Flyttade in i båten för att spara pengar

Efter att hon renoverats utvändigt och sjösatts flyttade Johan och Malin in ombord på RAN och fortsatte på sina vanliga jobb samtidigt som de förberedde inför resan och utförde renoveringsarbeten på båten.

– För mig som var ny ombord var det väldigt bra. Jag fick lära känna hur det var att bo ombord på en båt och lära mig alla system, att man behöver pumpa in nytt vatten och tömma tanken och allt annat, säger Malin.

Men att flytta in i ett trångt utrymme har också sina nackdelar.

– Det jobbigaste är väl när man bor ombord på båten och samtidigt har ett jobb att gå till, för blir ganska kaotiskt med ett vanligt jobb, renoveringar och att bo ombord. Ett bra test för förhållandet, säger Johan.

1 av 4 | Foto: RAN sailing
RAN täckt i snö innan avfärd från Västra hamnen i Malmö.

Kastade loss i minusgrader och snö

Men så var det äntligen dags för avfärd. Tidigt på morgonen den 12 januari 2016 kastade Johan och Malin loss från en isig brygga i Västra hamnen och satte kursen mot Tyskland och Kiel. Från Kiel slussade de genom Kielkanalen till nordsjön och holländska Vlieland, som tillhör de Frisiska öarna.

Resan har haft sina upp- och nedgångar, men två år senare har de inga planer på att återvända till Sverige.

– Det har absolut inte varit paradis jämt. Det är inte som att åka iväg på semester och visa bilder på vackra stränder och drinkar. Det är en livsstil, precis som att bo i hus eller lägenhet med en vardag, säger Malin.

1 av 4 | Foto: RAN sailing
Middleham falls på Dominica.

”Då gick luften ur en”

Redan i resans begynnelse kom de första motgångarna. Vid avfärd från Vieland blev vädret dåligt och de starka vindarna piskade upp stora vågor som slet och drog i båten.

– Det var ju jobbigt, inte att det var dåligt väder så länge men jag blev jättesjösjuk för första gången och kunde inte göra något alls, berättar Malin.

Lite längre söderut i Galicien, norra Spanien, knäckte de en bom på fördäck och fick göra ett oplanerat stopp.

– Då gick luften ur en lite, vi fick gå in i en dyr marina vi inte räknat med och göra reparationer vi inte heller hade räknat med, berättar Johan.

En annan cliffhanger var när de precis var klara med förberedelserna för att ta sig in i Panamakanalen. Växelvajern till motorn gick plötsligt av och reservdelar fanns inte att tillgå.

– Då var det lite mer på spel, vi hade betalat nästan 18000 kronor i avgifter för att passera igenom Panamakanalen, berättar Johan.

Till slut lyckades de råda bot på den trasiga vajern och kunde sätta kurs mot Stilla havet.

Här är världens fem vackraste stränder 00:45

”Saknar ljuset hemifrån”

Efter Hawaiibesöket är planen att vända norrut för att spendera sommaren i Alaska.

– När man har vart i tropikerna så länge som vi har varit kan man sakna ljuset hemma, säger Johan.

– Alaska erbjuder så många olika saker. Fantastisk natur och djurliv. Kul att se något annat. Det blir först Alaska under sommaren och sen Kanada, British Columbia, den jättestora skärgården och ned längs med västkusten i USA för att komma till värmen i vinter, säger Malin.

Deras nuvarande planer sträcker sig ungefär två år framåt, då planerar de att ha tagit sig hela vägen till Australien. Men vad som händer efter det är inte bestämt än.

ARTIKELN HANDLAR OM

Segling

Båtar

Karibien

Kap Verde

Alaska

Hawaii