Stoppad – hade för billig biljett

RESA

KLM överbokade flyget – då blev Jenny nekad att gå ombord

1 av 3 | Foto: De flesta stora flygbolag överbokar. Enligt EU-regler ska de först fråga efter frivilliga att avstå sin stol på planet om alla inte får plats.

När Jenny Wik Norling, 33, skulle flyga hem från Amsterdam blev hon nekad att kliva ombord.

Anledning – planet var överbokat och hennes biljetter var för billiga.

– Jag vågar nog inte flyga med KLM igen, säger hon.

Efter en fyra dagar lång resa till Amsterdam tillsammans med sin mamma var Jenny Wik Norling på väg hem till Stockholm. De kom till flygplatsen precis när incheckningen öppnade och var i princip först på plats.

Ändå fick de beskedet att planet redan var fullt och att de antagligen inte skulle få plats.

– De sa att de hade valt ut oss eftersom vi hade de billigaste biljetterna, säger Jenny.

Med i sista stund

Deras biljett var helt vanliga ekonomiklassbiljetter, men köpta sju månader i förväg till ett kampanjpris.

– Jag blev skitsur på KLM. Varför lockar de med låga priser och uppmanar folk att boka tidigt om de sen ändå inte vill ha de resenärerna?

Till sist, efter att ha köat en lång stund, fick Jenny och hennes mamma stiga ombord som de två sista passagerarna – men först efter att två resenärer i businessclass inte dykt upp.

Kalkylerad risk

Att kalkylerad överbokning förekommer inom flygbranschen är ingen hemlighet.

De flesta reguljärflygbolag gör noggranna analyser av beläggningsgraden på olika rutter, för statistik över antalet resenärer som inte dyker upp och räknar utifrån det ut med hur många procent en specifik avgång kan överbokas. Trots det sker det med jämna mellanrum att antalet passagerare är för många. Enligt en EU-förordning måste flygbolagen då först och främst fråga efter frivilliga som kan tänka sig ta nästa plan, mot en ekonomisk kompensation.

– Vi frågar alltid efter volontärer, säger Caroline Dyrssen, informationschef på Air France KLM.

Hur kommer det sig då att två resenärer blev utvalda på grund av biljettpriset?

– Jag förstår inte hur det kunnat bli så här, det måste vara någon som uttryckt sig klumpigt. Man ska inte kunna se priset någon betalat för biljetten, säger Caroline Dyrssen.

Får det gå till så här, att man väljer ut dem som köpt de billigaste biljetterna?

– Nej, så får de inte göra. De måste börja med att fråga efter frivilliga först, säger Henrik Hoffmeister, jurist på Konsumentverket.

Avgörs med lottning

Däremot står det ingenting om hur flygbolagen ska gå tillväga om de måste neka passagerare vid en överbokning.

– Alla som inte kommer med ett flyg känner sig ju orättvist behandlade. Om det inte finns några frivilliga är nog lottning det bästa alternativet, säger Henrik Hoffmeister.