Lurade av Ryanair – missade flyget

RESA

Svenska resenärer: Vi blev förlöjligade och hånade av personalen

1 av 3 | Foto: På informationen på flygplatsen stod att resanden skulle samlas vid zon J. Hela sällskapet missade hemresan.

Resan med Ryanair blev en mardröm för värmlänningen Petri Mykkänen.

Flygbolagets miss gjorde att Petri och ytterligare en grupp svenskar missade flyget hem till Sverige från London i helgen.

Beskedet på flygplatsens informationstavla var tydligt. Resande till Västerås hänvisades till ”zon J” för att lämna sitt bagage.

Petri Mykkänen, hans flickvän och ytterligare ett tiotal Sverige-resenärer följde instruktionen. Men det skulle de inte ha gjort. Ryanair hade skrivit fel. I själva verket skulle de gått till ”zon F”. Hela sällskapet missade hemresan.

– Ryanairs personal skrek åt oss att vi borde ha förstått att vi stod på fel plats, säger Petri Mykkänen, men där vi stod fick vi ingen annan information. Det var dessutom packat med folk. Det var kaos.

Skulle vänta nio dagar

Efter en långdiskussion erkände till slut Ryanairs personal motvilligt att informationen varit fel ett kort tag. De strandsatta resenärerna fick då beskedet att de kunde få en ny hemresa – nio dagar senare.

Petri Mykkänen är rullstolsburen och blind. Han behövde ett flyg hem samma dag för att kunna ta sina mediciner.

Med hjälp av en kamrat i Sverige lyckades Petri på egen hand hitta ett Ryanairflyg till Oslo samma kväll. Därifrån skulle han och flickvännen kunna ta sig hem med bil.

– Vi frågade om Ryanair kunde stå för taxiresan från Oslo, men vi fick inget besked, säger Petri Mykkänen.

En annan av de drabbade resenärerna, Joyce Mbabazi, var på väg hem till Sverige med sin tvåårige son. Efter att de väntat i flera timmar på besked om hemresan från Ryanair föll sonen ihop på golvet av utmattning. När Joyce satte sig ner intill sin son tillkallade Ryanair polisen.

”Inget problem för Ryanair”

– Jag trodde att vi skulle bli utslängda. Jag var arg och grät, säger Joyce. Hur kan de göra så här när barn är inblandade?

Ryanair meddelar nu, två dagar senare, att de inte känner till vad som hänt. De skyller eventuella fel som begåtts på flygplatsens personal.

– Det är en ovanlig situation men inget problem för Ryanair, säger Stephen McNamara, kommunikationschef på Ryanair.

I dag är PetriMykkänen, som arbetar med krishantering professionellt, mycket kritisk till Ryanair.

– De hanterade det här helt fel, säger han. Man beter sig inte så här mot människor. Vi blev hånade och förlöjligade och helt nonchalerade.

Joyce Mbabazi är också förvånad över hur illa saken skötts av Ryanair.

– Jag har rest mycket med Ryanair och det har varit småsaker som hänt, men aldrig något på den här nivån, säger hon.

Konsumentverket ska granska flygplatser

Alla flygresenärer ska informeras om sina rättigheter vid försenade eller inställda flyg, eller om du inte kommer med planet på grund av överbokning. Detta redan vid incheckningsdisken på flygplatsen enligt en EU-förordning från 2004.

Nu planerar Konsumentverket en större granskning av alla svenska flygplatser för att se att de lever upp till kraven. Arlanda, Skavsta, Landvetter ska granskas först med start i början av nästa år.

ARTIKELN HANDLAR OM

Ryanair