Så många klagomål får ditt flygbolag

avMikael Stengård

RESA

Förstörda väskor med kläder över hela bagagebandet, försenade piloter och falska biljetter.

Det är några händelser som fällt flygbolagen i Allmänna reklamationsnämnden och gett resenärerna ersättning.

Här är listan över de flygbolag som får flest klagomål.

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som prövar tvister mellan företag och kunder, har för Aftonbladets räkning plockat fram en lista över de största flygbolag som anmälts och fällts flest gånger det senaste året.

Flest fällningar på listan har det irländska lågprisflygbolaget Ryan Air med 75 fällningar i ARN från januari 2011 fram till i dag. Näst flest fällningar har Norwegian med 66 fällningar.

Flest anmälningar har dock SAS fått, med 174 stycken.

Glömde boka besättning

I regel brukar resenärerna och flygbolagen komma överens om en ersättning innan ärendet går till ARN.

De fall som ändå når nämnden rör allt från inställda flyg på grund av hårt väder, till förseningar på grund av tekniska problem.

En något udda orsak till ett inställd flyg drabbades en Lufthansaresenär som skulle flyga från Stockholm vidare till Singapore för. Planet från Stockholm ställdes in – eftersom flygbolaget hade glömt att boka en besättning. Mannen anmälde Lufthansa till ARN som fällde bolaget.

Rådgivande funktion

En annan resenär som flög från Stockholm till Moskva för att därefter byta flyg fick en otrevlig överraskning på flygplatsen i Moskva. När han lämnade fram SAS-biljetten släpptes han inte ombord – personalen vid incheckingsdesken på Arlanda hade av misstag skrivit ut en kopia av originalbiljetten.

Efter ett långt och dyrt telefonsamtal hem till SAS i Sverige anmälde mannen händelsen till ARN. Där fick han rätt och ersattes bland annat för den höga telefonräkningen.

Men även om många flygbolag fälls i ARN behöver inte flygbolagen följa besluten.

– Vi har inga maktmedel att tvinga bolagen till något, de beslut vi fattar är bara rekommendationer. Men de allra flesta, 72 procent, följer våra beslut, säger Björn Kerlin, informatör på ARN.

Vägrar följa ARN

Många av flygbolagen har som kvalitetspolicy att till 100 procent rätta sig efter ARN:s beslut, exempelvis SAS och Norwegian.

Andra bolag väljer att inte alls bry sig om fällningarna i ARN. Den senaste tiden har Ryan Air och Lufthansa fått hård kritik för att de inte följer besluten i tillräcklig stor utsträckning.

ARTIKELN HANDLAR OM