Brand ombord på passagerarflyg

avLeif-Åke Josefsson

RESA

Litium-batteri nära orsaka flygkrasch

Foto: AP
Emirates-flyget, med 270 passagerare ombord, tvingades nödlanda på grund av branden.

Ett litiumbatteri var i somras nära att orsaka en flygkatastrof.

270 människor fanns ombord på den Emirates-flight som 3 juli tvingades nödlanda i kinesiska Urumqi.

Efteråt hittades flera utbrända väskor i lastutrymmet.

Piloterna ombord på planet, en Boeing 777-300 på väg från Peking till Dubai, agerade snabbt och aktiverade släckningssystemet.

Sedan begärde de att få nödlanda i Urumqi där räddningstjänsten stod beredd.

Allt gick utan missöden. I den mest brandhärjade väskan hittades sedan resterna av ett utbränt litiumbatteri.
Litiumbatterier är vanliga i datorer och mobiltelefoner och är kända för att de kan överhettas under extrema förhållanden.

113 incidenter

Sedan 1991 och fram till 2011 finns 113 rapporterade incidenter med batterier som utlöst rök, eld eller extrem hetta ombord på flygplan.

Det är okej att ha batterierna i datorn eller till exempel i en Iphone, men de är numera bannlysta från incheckat bagage.

Piloterna omkom

Och det finns fog för förbudet. Två flygkrascher, båda med dödlig utgång, har kopplats till just överhettade litiumbatterier.

Ett UPS-fraktplan kraschade i Dubai hösten 2010 och båda piloterna omkom. En liknande olycka hände i fjol då ett sydkoreanskt fraktflyg, en Asiana Airlines Boeing 747, störtade i havet. Även här omkom de båda piloterna.

Intermezzot med Emirates-planet den 3 juli bedöms som det allvarligaste tillbudet på ett passagerarplan någonsin.

ARTIKELN HANDLAR OM