Tågresenärer ska få bättre information vid förseningar

SJ: ”Att inte veta skapar en frustration”

avJennifer Berg Eidebo

Foto: Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Tågförseningar utan information kan vara frustrerande.

Tågresenärer ska kunna vänta sig snabb och tydlig information vid förseningar, det menar regeringen. Nu har man gett Trafikverket i uppdrag att förbättra informationen.

– Att det uppstår störningar kan människor förstå, hur det hanteras är det viktiga, säger Stephan Ray vid SJ.

Att stå på perrongen och först då få veta att tåget är försenat kan vara riktigt frustrerande. Att dessutom få olika information via olika kanaler kan göra upplevelsen ännu sämre. Nu vill regeringen att Trafikverket ska förbättra informationen till järnvägens användare.

– Fler än någonsin vill åka tåg, samtidigt som vi behöver flytta över gods från väg till järnväg. Då är det viktigt att alla vi som använder järnvägarna, oavsett om det är tågoperatörer, resenärer eller godstransportörer, har tillgång till snabb och tydlig information. Detta vill regeringen förbättra genom uppdraget till Trafikverket, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.

Trafikverket har nu fått i uppdrag att upprätta en handlingsplan och ett åtgärdsprogram för att se till att snabb och tydlig information levereras i alla lägen: vid normaltrafik, planerade underhållsarbeten och vid trafikstörningar. Det resenärerna ska få är information om varför ett tåg är försenat, hur lång förseningen väntas bli och om det behövs ersättningstrafik. Man ska även identifiera brister som i dag hämmar att informationen effektivt hamnar hos resenärerna.

SJ: Viktigt ur kundperspektiv

Några som ser positivt på regeringens nya uppdrag till Trafikverket är SJ.

– Att man tar ett helhetsgrepp om det här och ger rätt information till kunden är oerhört viktigt ur ett kundperspektiv, säger Stephan Ray, presskommunikatör vid SJ.

Mycket av den information som SJ levererar till sina resenärer kommer ursprungligen från Trafikverket.

– Vi har en trafikinformationssida på hemsidan och i vår app och den är kopplad till Trafikverkets data, det är deras information som vi paketerar om till våra kunder, säger Stephan Ray.

En sak som SJ har sett via sina kundundersökningar är att information är väldigt viktigt för resenärerna.

– Att det uppstår störningar kan människor förstå, hur det hanteras är det viktiga. Att man får rätt information som tidigt som möjligt så att man kan planera sin dag.

221 miljoner tågresor per år

Regeringens uppdrag till Trafikverket ska genomföras i samband med tågoperatörer, transportköpare, resenärsorganisationer och andra aktörer. SJ är en av aktörerna som gärna är med och bidrar till uppdraget.

– Det görs 221 miljoner tågresor i Sverige per år, av dessa 221 så görs 32 via SJ. Så vi är egentligen en liten spelare i tågsverige, pendlare är den stora resenärsgruppen. Men vi vill absolut ta en aktiv del och bidra till detta, säger Stephan Ray.

23 april 2020 ska uppdraget redovisas.

– Vi vill att resenärerna ska få snabb och tydlig information om deras resa påverkas så att de kan känna trygghet i att veta hur dagen och resan blir. Att inte veta skapar en frustration som vi verkligen vill undvika. Man ska kunna lita på att man får den information man behöver om tåget är sent, och att man får samma information i alla kanaler, säger Stephan Ray.

ARTIKELN HANDLAR OM

Tågtrafik

SJ