Gadaffis hajfartyg - som aldrig blev av

Publicerad:

Kryssningar

Sex hajar ombord skulle åka igenom reception och bar

MSC Preziosa var först tänkt att vara en lyxkryssare fullt med en massa hajar.
Foto: Bernard Briger/STX France
MSC Preziosa var först tänkt att vara en lyxkryssare fullt med en massa hajar.

Här är fartyget som byggdes åt Libyens förre president Muammar Gadaffi. Tanken var att fartyget skulle fyllas med hajar och bli en turistattraktion. Men i och med att regimen Gadaffi störtades 2011 har fartyget byggts om till en vanlig lyxkryssare som ska åka i Medelhavet från och med 2013.

Foto: Jim Abernethy
En tigerhaj.

Det var en av Muammar Gadaffis söner, Hannibal, som drog igång projektet med hajbåten. I och med att Hannibal kontrollerade Libyens sjöfart och hamnar gav han koreanska båtvarvet STX i uppdrag att bygga ett anmärkningsvärt kryssningsfartyg. Hannibal ville att sex stora hajar skulle cirkulera inne i fartyget i jätteakvarium. Burarna skulle vara avlånga och smala så att hajarna kunde simma rakt igenom receptionen och baren. Passagerarna på våningen ovanför kunde promenera på glasburen med hajarna direkt under fötterna.

Fyra marinbiologer skulle finnas ombord på kryssningen för att se till att hajarna mådde bra och fick mat.

Flydde till Algeriet

Förutom hajtemat hade Hannibal beställt all typ av lyx som guldramade speglar, marmorgolv, glashissar och virtuella vattenfall. Lyxkryssaren skulle gå under namnet Phoenica, som en hyllning till den gamla civilisationen som en gång i tiden styrde i Nordafrika.

Bygget kom halvvägs. Sedan störtades regimen i Libyen. Hannibal flydde till Algeriet den 29 augusti 2011 och två månader senare dog hans pappa Muammar i inbördeskriget.

Trots att fartyget var halvfärdigt och trots att avtalet med regimen bröts i samma tidpunkt som regimen störtades fortsatte båtvarvet STX France att bygga klart båten.

Hajburarna togs bort

Det stora rederiet MSC köpte upp kontraktet och spenderade drygt 4 miljarder kronor på att göra om båten till en mer vanlig lyxkryssare. Hajburarna är borttagna och de turister som bokar in sig på en Medelhavskryssning på MSC Preziosa, det nya namnet, slipper ha med sig hajarna ombord.

MSC Preziosa blir helt färdigställd till mars 2013. Fartyget är 333 meter långt, har 14 däck, 1 751 hytter och tar in 3 502 passagerare. Det finns fyra stora restauranger ombord, 21 barer, ett kasino, fyra pooler, 12 bubbelpooler, mini-bowling, gym och spa.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN