Här landar jättejumbon i Sverige

RESA

Airbus 380 premiärflög på Arlanda – RESA på plats

Foto: BÖRJE THURESSON
Arlanda kl 11,15 i morse För första gången landar en Airbus 380, världens största passagerarplan, på svensk mark.

Det hördes knappt när det närmade sig bland de låga och askgrå molnen.

A380, världens största passagerarflygplan, landade för första gången på Arlanda prick 11.15 i morse.

– Det var en fantastisk känsla att sätta ner landningshjulen här, säger chefspiloten Jürgen Raps.

Det var också en mäktig syn.

Luftens nya dinosaurie gled in för landning och för ett nytt kapitel i svensk flyghistoria.

Arlanda skulle testas som flygplats för världens i särklass största – A380 tar 40 procent fler passagerare än gamla jumbon Boeing 747 – passagerarflygplan.

Imponerande fakta

Det gick som en dans.

Bara att ta in några basfakta om planet skvallrar om det grandiosa.

Längd 73 meter, 24 meter över marken, vingspann på 79 meter.

 526 passagerare, 8 i första klass, 98 i businessklass, 420 i ekonomiklass.

 En A380 kostar 2,5 miljarder kronor.

 Effektiv bränsleförbrukning är 0,3 liter per passagerare per mil (räknat på ett fullsatt plan) och planet kan flyga i 1 200 mil.

Ekonomiklass i botten

Att gå ombord förstärker bara intrycket.

På nedre planet står 420 utformade stolar för alla som flyger ekonomiklass. Bara det är 90 fler platser än i en jumbo.

I cockpit sitter Lufthansas chefspilot Jürgen Raps med en hel ”världskarta” av instrument framför sig.

Han har flugit jättar förr, men ingen som den här.

Klarar turbulens bättre

– Det finns en helt annan teknologi på det här planet. Normalt sett så svarar riktigt stora plan ganska långsamt på manövrer, men här är gensvaret mycket snabbt.

– Det är också väldigt stabilt och just för att det är så tungt klarar det även svår turbulens utan att det känns nämnvärt.

På övre planet ryms de åtta förstaklassätena som lätt går att bygga om till 2,07 meter långa och 80 centimeter bekvämt breda sängar.

Här bjuds också bara det bästa. Menyerna har utformats av kockar som alla har stjärnor i Guide Michelin. Och Markus Del Monego, en av världens mest erkända sommelierer, har valt vinerna.

Fuktigt i första klass

Ett särskilt luftfuktningssystem gör resan extra bekväm, men bara just i första klass. Bakom det, och som Lufthansa nu är först i flygvärlden med, döljer sig faktiskt Nyköpingsföretaget CTT som borgar för en luftfuktighet på 20-25 procent mot normalt 5-10 procent.

– Det är en svensk uppfinning från år 2000 och vi har haft kontrakt med Lufthansa sedan 2003, säger CTT:s president Torbjörn Johansson.

Volvo Aero har varit inblandat när det gäller delar till de fyra motorer som genererar lika mycket kraft som 3 500 bilar.

Och Saab Aero har producerat en vingbalk.

Svenska resenärer har minsann också redan upptäckt jätteplanet.

– I förra veckan var det säkert tjugo-trettio svenskar ombord mellan Frankfurt och Tokyo, säger Gary Wilson, purser på Lufthansa.

– Och veckan dessförinnan var det nog mellan fyrtio och femtio svenskar och norrmän på ett flyg till Peking.

Kan kosta 100 000 kr t/r

Vad kostar det då att flyga med A380?

Första klass tur och retur Frankfurt-Johannesburg går loss på cirka 100000 kronor.

Men i ekonomiklass kan man flyga Frankfurt-Peking för allt mellan cirka 8000 kronor till 40000 kronor beroende på erbjudanden och bokningstid.

1 av 13

Se bildspelet!

Bolagen som flyger Airbus 380

Singapore Airlines

Antal plan: 11.

Antal stolar/plan: Max 480.

Flyger från Singapore till: Hongkong, London, Melbourne, Paris, Sydney, Tokyo, Zürich.

Emirates

Antal plan: 11.

Antal stolar/plan: 489-600 (varierar på olika plan).

Flyger från Dubai till: Auckland, Bangkok, Jeddah, London, Manchester, Paris, Seoul, Sydney, Toronto.

Qantas

Antal plan: 6.

Antal stolar/plan: 450.

Flyger från Sydney och Melbourne till: London, Los Angeles, Singapore.

Air France

Antal plan: 3.

Antal stolar/plan: 538.

Flyger från Paris till: Johannesburg, New York, Tokyo.

Lufthansa

Antal plan: 2.

Antal stolar/plan: 526.

Flyger från Frankfurt till: Johannesburg, Peking, Tokyo.

Fotnot: Uppgifterna aktuella 2010-09-15, inhämtade från bolagens hemsidor samt www.airfleets.net

ARTIKELN HANDLAR OM