Här finns Europas farligaste tunnlar

RESA

Europas största biltunnlar får underkänt i ett stort säkerhetstest.

Flera tunnlar är så farliga att de helt bör undvikas.

De tyska motormännen har tillsammans med bilistorganisationer i Österrike och Spanien testat 16 hårt trafikerade tunnlar i sju europeiska länder.

Sämst är Monrepostunneln i Spanien. Tunneln är ett enda långt rör med söndriga larmsystem, dålig belysning och bristfälliga evakueringsvägar.

Andra tunnlar som får svidande kritik är Gudarrama i Spanien och Ganzstein i Österrike. Även den nybyggda Laerdaltunneln i Norge får underkänt. Laerdal, som är världens längsta biltunnel, saknar både automatiskt brandlarm och videoövervakning. Det finns inte heller någon alternativ evakueringstunnel.

Testchef djupt besviken

- Vi är djupt besvikna över att en av världens nyaste tunnlar har så pass dålig säkerhetsstandard, säger Robert Suater, de tyska motormännens testchef, till Svenska Dagbladet.

Hälften av de testade tunnlarna består av ett enda rör. Hälften av dessa saknar dessutom alternativa nödutgångar.

Men situationen kan vara långt värre än vad undersökningen visar. I Italien vägrar sju företag, som äger eller driver tunnlar, att låta sig granskas.

En tunnelolycka kan mycket snabbt leda till en omfattande brandkatastrof. Stark rökutveckling och temperaturer på upp till 1 200 grader förvandlar på någon minut tunneln till ett inferno.

Så skedde 1999 i Mont Blanc-tunneln, då 42 människor dog, och i Tauerntunneln där 12 människor omkom.

Jens Kärrman

ARTIKELN HANDLAR OM