Tågluffen - bara billig i gamla öst

Tilläggen på resan kan kosta dig lika mycket som interrailkortet

RESA

Se upp - annars kan sommarens tågluff bli tusenlappar dyrare än du tänkt.

Orsak: de allt fler och högre tilläggsavgifter som påförs interrailkortet.

Men det finns ett smart sätt att slippa påslagen.

Interrailkort för ungdom från sommaren 1977, pris 620 kronor. I år kostar ett sådant 3 400 kronor men räkna med att resan blir betydligt dyrare än så med de tilläggsbiljetter som krävs.

Alla interrailare känner till zuschlag i Tyskland eller suplimento i Spanien.

Avgifterna har tagits ut i många år och oftast bara kostat några tior.

Men de senaste åren har priset på tilläggen rusat i höjden. Många avgångar är specialtåg av olika slag, som kostar interrailare hundralappar extra.

Förr i världen var specialtågen få och lätta att undvika, men numera är det tvärtom: det är svårt att hitta tåg som inte heter TGV, Eurostar, Thalys, CityNightLine och så vidare.

- Vi är väl medvetna om utvecklingen mot allt fler avgifter och gillar inte detta alls. Större delen av alla tillägg borde ingå i interrailkortet, säger Jan Svensson, interrailansvarig på SJ.

Ett intensivt resande under

en månad kan kosta lika mycket i tilllägg som själva interrailkortet (3 400 kr). Men på SJ:s hemsida står det: "För de flesta tåg behövs ingen extraavgift."

- Det är missvisande och den meningen ska tas bort, säger Jan Svensson.

Försäljningen av interrailkortet har minskat kraftigt jämfört med rekordåren kring 1990.

- Nu tittar vi på ett nytt kort där avgifterna är inbakade. Vår förhoppning är att det här problemet är löst till nästa säsong.

Risken är dock stor att ett nytt kort stoppas av Internationella järnvägsunionen.

- Det brukar vara lite halvkrig på mötena. Det som gäller just nu är vinstmaximering och då kommer interrailarna lätt i kläm. Andra länder tycker inte att de tjänar tillräckligt med pengar på den kategorin, säger Jan Svensson.

Men det finns ett sätt att undvika dyrbara tillägg: Ta tåget genom östra Europa.

I Polen, Tjeckien, Slovakien och Ungern är interrailkortet giltigt utan tillägg, enligt SJ:s utlandsupplysning.

Bara om man själv önskar reservera plats kan det vara aktuellt att betala tillägg. Ett undantag från regeln är gränsövergångar där det ibland kan krävas reserverad plats.

En rad färjor tar interraila-ren direkt till kontinenten, till exempel Nynäshamn-Gdansk, Ystad-Swinoujscie eller Karlskrona-Gdynia.

För den som vill åka till Italien eller Grekland är en östlig rutt via Gdansk/Swinoujscie-Poznan-Wroclaw-Wien-Italien/Grekland en lämplig och billig resväg (både Österrike och Schweiz saknar eller har låga tillägg på järnvägarna).

Balkan är fortfarande krångligt att resa i. Serbien kräver visum, och vissa gränsövergångar har dåligt rykte med stölder och trakasserier. Gränspolisen i Rumänien kräver ibland dollarmutor för att släppa igenom resenärer.

Fakta/Interrail

Så mycket extra kostar resan Köpenhamn - Nice

Urban Björk ([email protected])

ARTIKELN HANDLAR OM